Posts tonen met het label lockmachine. Alle posts tonen
Posts tonen met het label lockmachine. Alle posts tonen

woensdag 9 juni 2021

Snel shirt voor de oudste


Dit
 snelle shirt maakte ik voor de oudste omdat ik nog stof over had van een zelfde shirt voor manlief dat ik vorig jaar voor vaderdag maakte. Maakte ik er voor manlief een print van flexfolie met mijn silhouette cameo snijplotter op, zoonlief vond een print erop maar niks. Dit shirt van (viscose tricot) dus zonder extra print erop.





Stof: van de markt in Sittard

woensdag 26 mei 2021

Dino shirts voor onze jongste

 
Al de zoveelste groeispurt in de afgelopen 1,5 jaar. Dus onze jongste was hard aan nieuwe zomer shirts toe.
Eerst eentje met coole raptors uit één van de laatste Jurassic films. Ik combineerde het gewone Billie shirt van Zonen09 met het raglan Billie shirt voor een leuk kleur accent, zonder de aandacht van de raptors af te leiden.


Daarna nog een shirt met dino's en een colorblock accent dat in zowel voorpand als het achterpand terugkomt. 


Hiervoor gebruikte ik het Cessim shirt van Sofilantjes.
Beide shirts zijn goedgekeurd.


Op naar de volgende, want hij gaat het niet redden met het aantal shirts dat nu in zijn kast ligt😉



Patroon raptor shirt: Billie van Zonen09
Patroon dino shirt: Cessim van Sofilantjes
Stof van beide shirts: Wilms modestoffen op de markt in Sittard

Patroon freubelen met een basis shirt



 Ik vind het altijd leuk om zelf een patroon aan te passen tot iets nieuws. Zo maakte ik dit shirt met rimpels middenvoor van een basis patroon.
En zo ging ik te werk:
-Eerst tekende ik naadtoeslag middenvoor aan het patroondeel van het voorpand, waar de stof normaal aan de stofvouw ligt.
-Ook zeker niet te vergeten: is om op te meten hoe lang het voorpand nu is, middenvoor, voordat je begint met knippen (noteer die afstand)!
-Dan knipte ik het patroon op meerdere plekken op gelijke afstand in tot aan de zijnaad maar net niet helemaal door.
-Ik legde het open geknipte patroondeel op een stuk patroonpapier, sprijdde het gelijkmatig uit en toen dat naar mijn zin lag, plakte ik alle losse stukjes netjes vast.

-Het nieuwe patroondeel knipte ik weer uit.
Natuurlijk heb je dan wel een nieuwe draadrichting nodig. Die teken je makkelijk door loodrecht op de zoom een lijn omhoog tekent.

Links het veranderde patroondeel, rechts het originele patroondeel

Weet je nog de afstand die je eerst middenvoor hebt gemeten? Tot diezelfde afstand moet je namelijk het voorpand inrimpelen. Ik deed dat door twee stiksels evenwijdig aan elkaar te maken, eentje in de naadtoeslag, de andere ongeveer 1cm ernaast. Met een iets grotere rechte stiksteek, laat aan het begin en einde van deze stiksels een stuk draad hangen (draad spanning hoef je niks aan te veranderen). De bovendraden trek je dan voorzichtig aan, tot je patroondeel precies de juiste lengte heeft. Dan leg je even een knoopje in de draden, zodat de afstand blijft zoals hij moet zijn. Verdeel de rimpels mooi gelijkmatig over de draadjes. Dit doe je natuurlijk bij het linker en het rechter voorpand. Heb je bij beide voorpanden de juiste lengte bereikt, dan speld je (met veel spelden, zodat de rimpels mooi verdeeld blijven) de voorpanden middenvoor met de goede kanten tegen elkaar. Je naait dan voorzichtig tussen de rimpeldraadjes in de voorpanden aan elkaar. Als je tevreden bent over je werk, dan kan je de rimpeldraadjes er weer voorzichtig uittrekken. Om er zeker van te zijn dat de rimpels zouden blijven zitten zoals ik ze genaaid had, naaide ik nog een stukje smal (geen plakbaar/strijkbaar) naadband mee.



Patroon: basis patroon, ooit tijdens naailes zelf getekend (maar een bestaand basis shirt patroon kan natuurlijk ook)
Stof: viscose tricot van van der Vorst, op de markt in Sittard

dinsdag 23 maart 2021

Een trui voor manlief


En dan het laatste kerst cadeau om te laten zien: een trui voor manlief. Net als wat ik deed voor de trui voor onze dochter, mat ik ook voor manlief een sweater op die hij graag draagt. En omdat dit ook een basic trui is, gebruikte ik het Omni Tempore patroon hiervoor. 
Ik verving wel de capochon voor een halsboord want hier wordt manlief niet blij van truien met zo'n kraag of capuchon. Met verder zga geen aanpassingen was het patroon snel getekend en zat de trui snel in elkaar. Dat was maar goed ook, want ik had maar een enkel uurtje om de trui nog op tijd af te hebben voor kerst. Gelukkig had ik ook nog net op tijd de nieuwe boordstof binnen (die echt precíés de goede kleur blauw is voor deze joggingstof die ik nog had liggen), anders was er überhaupt geen trui voor manlief onder de boom geweest😅.




Patroon: Omni Tempore van Sofilantjes
Stof: van de markt in Sittard
Boordstof: Heavy rib van Omalie

woensdag 10 maart 2021

Ook voor onze oudste een Berlin Tee

 

Ook voor onze oudste had ik al in mijn hoofd dat ik een Berlin Tee met dicht-rits-capuchon zou maken voor onder de kerstboom. Onze jongste kreeg er ook eentje, kijk maar.


En ook deze keer hoefde ik niet na te denken over de stof die zou gebruiken: een super mooie
 zwarte jackard jersey (wat dikker dan gewone katoen tricot omdat het dessin is ingebreid ipv erop gedrukt) van OmaLie.


De rits per meter kwam ook hier goed van pas voor de capuchon. 


Ik wilde er ook nog een opdruk met flexfolie voor maken en op verzoek sneed ik het logo van één van zijn favoriete pc spellen met de Cameo (snijplotter) uit voor op de borst en op de mouw, om het shirt net dat beetje extra te geven. De mouwen werkte ik af met zwarte boordstof en de zoom met de tweelingnaald. Ook dit cadeau viel goed in de smaak😊.


Stof: OmaLie
Fournituren: rits op de rol van Mamarieke, boordstof van Van der Heiden stoffen

dinsdag 9 maart 2021

Trui als cadeau voor onze jongste



Ik vond de versie van het Berlin Tee patroon van Toby K, waarbij je de capuchon helemaal tot bovenaan kan dicht ritsen, al meteen leuk toen ik hem voor de eerste keer op fb voorbij zag komen😎.
Ik maakte eerder al een versie met capuchon maar zonder rits, die zie je hier.
Ik hoefde dus ook helemaal niet na te denken over wat ik voor onze jongste zou maken voor onder de kerstboom.


Ook de stof was makkelijk: een cool paneel, genaamd 'Wolf Moon 2' dat ik bij Omalie kocht. Meneer is inmiddels zo groot dat ik niet meer een hele trui uit een paneel kan halen, dus de mouwen werden effen zwart.

Voor de rits koos ik een zwarte 'rits per meter' (ook wel bekend als 'endless zipper'). Deze rits verwerken en het runnertje erop zetten ging super makkelijk, alleen om hem helemaal netjes in te zetten zodat de naden van de hals en de capuchon precies doorlopen, koste iets meer moeite. Ik koos er namelijk voor om maar één helft van de rits te gebruiken, zodat die bovenin de capuchon mooi door zou lopen en daar niet twee delen van de rits samenkomen. Dit vind ik persoonlijk een stuk mooier (zie detail foto, dat is duidelijker dan dat ik het probeer uit te leggen😉).


Als de rits er eenmaal in zit, zit de rest van het shirt zó in elkaar. De zomen van de trui werkte ik af met de tweelingnaald. En wat was zoonlief blij met zijn trui! Die capuchun die helemaal dicht kan is helemaal het einde en hij had meteen ook een spel bedacht: hij ritst het ding helemaal dicht waardoor hij niks meer ziet, en wij noemen een voorwerp in de kamer dat hij dan vervolgens blind gaat zoeken😅. 




Stof: paneel van Omalie effen zwart van Mamarieke
Rits: Mamarieke

woensdag 27 januari 2021

Ze lijken op jeans maar het zijn joggingbroeken...


 Natuurlijk wil onze jongste graag elke dag in zijn comfortabele joggingbroek lopen (welk kind wil dat nou niet?), maar ik wil graag dat hij er wat netter uitziet in het openbaar... Daar heb ik nu wat op gevonden: ik kwam een mooie diep zwarte soort joggingstof tegen die aan de buitenkant een ingebreid/ingeweven jeans effect heeft en aan de binnenkant knuffelzacht is als alpenfleece.
In de zomer maakte ik al een aantal Alex joggers van Misusu patterns voor onze jongste, allemaal in de korte versie.

Nu maakte ik er een lange variant. Weer 2 maten langer dan de breedte en dan nog een aantal cm verlengd vanwege zijn lange benen. Omdat het doel was om een broek te maken die niet op een joggingbroek lijkt, verlengde ik de pijpen nog wat meer zodat ik er een zoom in kon maken ipv een boord aan de enkels (is het nog allemaal te volgen😉? In het kort: de broek werd een héél stuk langer dan de bij hem passende breedte maat)
Net als de korte versies voor de zomer, vind ik deze lange versie ook erg leuk. Het patroon zit goed in elkaar en de werkbeschrijving is duidelijk en goed te volgen.

Ookal zie jet bijna niet met zwart garen op de zwarte stof, toch wilde ik graag sierstiksels op de zakken maken.



Ook maakte ik van dezelfde stof nog een broek waar ik het Beatum bikerpants patroon van Sofilantjes voor gebruikte. Mijn eerdere versie zie je hier.


Natuurlijk moest ook deze flink verlengd worden voor zijn smalle taille en lange benen, plus dat ik er geen enkelboord aan wilde, dus daar moest ook extra lengte voor worden toegevoegd.


Beide broeken zitten wel wat los aan de achterkant om de heupen, maar hé, het zijn tenslotte joggingbroek patronen.

Ook hier zie je het niet goed, maar ook bij deze broek kon ik de sierstiksels op de achterzakken niet laten. Bij beide broekengebruikte ik hier Denim Doc garen voor. Mooi doorstik/ siergaren wat minder dik is dan ander doorstikgaren dat ik ken en waarbij ik de spanning van mijn naaimachine maar een klein beetje hoef aan te passen.
Ik maak zulke sierstiksels trouwens wel met een stukje scheurvlies aan de achterkant van de stof (wat ik later weer weg scheur) om een mooier stiksel te krijgen en de stof tijdens het naaien te stabiliseren.

En meneer heeft weer twee favoriete broeken. Vaak gaan ze gelijk van de waslijn weer aan en belanden niet eens meer in de kast😉.




Patroon: Alex jogger van Misusu patterns
Stof: van der Heyden stoffen op de markt in Sittard
Siergaren: Mettler Denim Doc van Mamarieke

donderdag 14 januari 2021

Guitar hero



Soms kom ik eens een stofje tegen wat voor mij direct onlosmakelijk met een bepaald persoon te maken heeft... Zo kwam ik deze gitaren stof tegen bij Hip en Eigenwijs en mijn broer kwam gelijk in mijn gedachten. Hij bespeelt o.a. meerdere gitaren en heeft in verschillende bandjes gespeeld en gezongen. Muziek, maar voor mij met name gitaren, passen gewoon bij hem. Aangezien hij niet lang daarna jarig zou zijn, kon ik het niet laten het stofje te bestellen. Omdat het een verrassing moest zijn, vroeg ik mijn schoonzus in het geheim een goed passend shirt van broerlief op te meten (lengte, breedte, mouwlengte) en met die afmetingen tekende ik het patroon. Ik koos wederom het Billie shirt van Zonen09 en hoefde alleen de lengte iets in te korten.



Toen het shirt klaar was, pakte ik het in een leuk cadeau papiertje en stuurde ik het naar mijn schoonzus, zodat zij het op de dag zelf aan mijn broer kon geven. (Persoonlijk geven was geen optie met alle maatregelen).
Broerlief wilde gelukkig best nog even op de foto met zijn nieuwe shirt😀




Patroon: Bille shirt van Zonen 09 

woensdag 16 december 2020

Van kinder patroon tot volwassen hoodie


Vorig jaar maakte ik tijdens een samennaaidag bij Mamarieke een stoere set van een hoodie en joggingbroek voor onze jongste. Ik gebruikte daar een mooie dikke petrol/teal kleurige zachte joggingstof voor die ik hier in Sittard op de markt kocht. De stof had halverwege een weef/brei fout over bijna een meter lengte en daardoor kreeg ik een super groot stuk mee voor een leuk prijsje. Op het stuk waar de fout zat, was elke 2cm (heel regelmatig) een streep over de hele breedte te zien. Leuk, dacht ik nog, kan ik de mouwen van dat streep gedeelte maken ofzo. Maar hoe verbaasd was ik, toen er na het wassen van de stof, geen enkele streep meer te zien was😵...



Maar goed, ik had dus veel meer stof dan ik nodig had voor de set van onze jongste telg. Dat stuk ging toen weer terug de kast in en ik bedacht dat het leuk zou zijn om er net zo'n hoodie voor de oudste van te maken. Het duurde even, maar zo gezegd zo gedaan, en nu het weer kouder werd ging ik aan de slag voor voor onze oudste.

Ter vergelijking: dit is het origineel dat ik vorig jaar voor onze jongste maakte

Omdat ik voor onze jongste het Velocitas patroon van Sofilantjes gebruikte, vond ik het wel zo netjes om voor onze oudste ook een Sofilantjes patroon te nemen, het is tenslotte 'hun' colorblock die ik wilde gebruiken. (hij past met zijn ruim 1,80m tenslotte al lang niet meer in de kindermaten)
Dus pakte ik het Omni Tempore patroon voor volwassenen erbij, maakte een heel patroondeel van het voorpand en knipte dat vervolgens op het oog/op gevoel in dezelfde stijl als de Velocitas colorblock weer in stukken. Ik mat de halslijn van de Omni Temore op en vergeleek dat met de capuchon van de Velocitas (ik vond het namelijk wel zo leuk als deze hoodie een zelfde capuchon kreeg als het origineel). Omdat de Velocitas capuchon erg wijd is, had ik niet eens de grootste maat capuchon nodig. Maar de halslijn van de Velocitas is dan wel wijd, de capuchon zelf moet natuurlijk ook groot genoeg zijn om bij onze volwassen oudste op zijn hoofd te passen. Daarom tekende ik de ronding van de capuchon een stuk groter.


Ik naaide ook hier een zelfde 'sierstiksel' op het driehoekige colorblock deel van het voorpand en daar naaide ik ook weer een stuk tricot achter zodat de stiksels niet zouden irriteren op de blote huid.

Bij de hoodie die ik voor onze jongste maakte kreeg ik de vraag waarom ik wel nestels op de capuchon had gemaakt maar er geen koord doorheen had geregen.
 


Vorig jaar kon ik geen mooie kleur koord vinden, vandaar dat ik dat gemakshalve maar wegliet, maar nu vond ik wel een kleur koord die mooi bij de stof staat. Helaas is de prachtige kleur van de stof gewoon niet (goed) op de foto te krijgen: op de foto's lijkt hij veel te blauw. Het koord daarentegen lijkt weer veel te groen op de foto's, vandaar dat de kleuren niet lijken te matchen😩. Iedereen die de hoodie in het echt ziet, ziet gelukkig dat stof, boorden en koord wel mooi bij elkaar staan😍.


Patroon: Omni Tempore hoodie met de colorblock van Velocitas, beiden van Sofilantjes.
Stof: markt in Sittard

maandag 9 november 2020

Onze jongste in het nieuw



 In de vorige post heb ik al de nieuwe broek voor onze jongste laten zien. Hij had echter ook een nieuwe longsleeve aan op de foto's. Ook een patroon dat ik nog niet eerder gebruikte: de Berlin Tee van Toby K.
Ik maakte hem uit een paneel dat ik een tijdje geleden via een FB veiling kocht. Ik had gedacht dat het allemaal makkelijk zou lukken om er een longsleeve uit te halen, maar het was nog flink puzzelen en de mouwen pasten er niet in een stuk uit.



Maar ik ben niet voor een gat te vangen en zette er een stuk zwarte tricot tussen, op die manier paste het precies. En als je het mij vraagt staat het nog best stoer ook. Het zwart komt ook terug in de voering van de capuchon.

Uiteraard moest ik het patroon aanpassen aan de smalle lange lichaamsbouw van ons kereltje: de panden verlengde ik met 2,5cm en de mouwen zelfs met 9cm.
Ik vind het een leuk patroon en ga het zeker nog eens maken, het heeft een paar leuke opties die ik ook nog graag wil proberen.



Patroon: Berlin Tee van Toby K

vrijdag 9 oktober 2020

Blij met mijn nieuwe vest

 Ik ben een koukleum. Altijd al geweest. Maar steeds vaker heb ik het, al bij een beetje inspanning, juist weer véél te warm...
Waar ik voorheen dus gek was op lekker warme truien, liefst met een grote/warme col of kraag, is dat nu vaak minder fijn: dat ding moet namelijk écht uit als ik het te warm krijg. 
Een vest biedt dan uitkomst, die kan je namelijk veel makkelijker uittrekken dan een trui (en je kapsel raakt er niet zo van in de war, wat met mijn haar sowieso al wel een dingetje is😅)
Alleen: ik heb maar heel weining vesten. Daar moet dus verandering in komen😀!


Ik gebruikte het super leuke patroon van het Dione vest van Lasari Design.
Ik ben nou eenmaal gek op een grote col of kraag, dus het is wel duidelijk waarom dit patroon me aansprak😉. De kraag kan trouwens ook nog wat meer 'opgezet' worden voor nog meer warmte in de nek, dus heerlijk voor mijn koukleum-momenten.
(En mocht iemand nog een ander leuk patroon weten van een vest met mooie/grote/warme kraag, dan houd ik mij aanbevolen😘)


Het patroon heb ik wel een beetje aangepast: ipv het achterpand aan de stofvouw te leggen, tekende ik een naad middenachter die de vorm van mijn holle rug meer volgt (dat had zelfs nog wel iets meer gemogen, vind ik). Ook nam ik het patroon iets in bij de taille in de zijnaden. En naar de heupen toe, tekende ik een maat groter.
In het patroon zitten er naden bovenop de mouwen, dat leek me minder mooi, ook dat paste ik aan.


Er lag nog een restje donker grijze joggingstof en ook een stukje heerlijk zachte aaibare 'pluisstof' voor de kraag en de onderkant van de mouwen in de kast van eerdere projecten. Zelfs de sluiting lag er nog van een project waarvan achteraf werd besloten dat het toch mooier was zónder sluiting, dus voor het hele vest heb ik geen nieuw materiaal aangeschaft. Altijd leuk zulke projecten😃.
Ik vind het een erg leuk patroon, dat zal ik zeker nog wel eens gebruiken.


Patroon: Dione van Lasari Design
Stof: reststukken die nog in de kast lagen

maandag 5 oktober 2020

Samen achter de naaimachine is wel zo gezellig

 Een paar weken geleden was mijn zus, Yvonne, een weekje vrij en besloten we éíndelijk de grote stapel joggingstoffen te verwerken die zowel hier in Sittard als bij haar in Den Haag in de kast lagen te wachten om omgetoverd te worden tot sweat vesten voor haar en haar man Gerben.


Een paar dagen voordat zij naar mij zou komen, moest ik (met dochterlief) het één en ander ophalen in 'het Westen'. Dat besloten we te combineren met een bezoekje aan Yvonne (want dat hele stuk heen en terug rijden om alleen wat spullen op te halen vonden we een beetje veel van het goede). 


Yvonne wilde gewoon patronen gebruiken die ze al eerder had gemaakt, dus we hoefden niet meer te tekenen. Dat scheelde een hoop tijd en werk😊.



We besloten daar vast te beginnen met de patroondelen uit de stoffen uit haar kast te knippen. Dan kon ik ook vast aan de slag in de dagen voordat Yvonne zou komen.


Dat bleek een goed plan, want zo had ik al een heel vest af en 2 vesten in elkaar gezet (daar hadden we nog geen goede ritsen en boordstof voor) voordat Yvonne er was. Anders was ook niet alles af gekomen denk ik...


We zijn meteen samen begonnen de rest van de patroon delen uit de stoffen te knippen toen Yvonne hier kwam.


De volgende dag eerst naar de markt voor ritsen, boordstof en garen in de kleuren die nog misten. En daarna gezellig allebei achter de naai- en lockmachines om de rest in elkaar te zetten en af te werken.


Het lukte ons om alle joggingstoffen tot mooie vesten te verwerken, 3 voor Yvonne, 4 voor Gerben.
Voor Yvonne gebruikten we het patroon van sweater 14 uit Knipmode maart 2015, dat al eerder was verbouwd tot vest.
Voor Gerben gebuikten we een patroon uit een oude Knipmode bijlage, april 2014, met alleen heren patronen. Precíés dezelfde uitgave is later nog eens als bijlage verschenen, ik weet even niet meer welk jaar dat was.


Toen ik bij Yvonne was, kwamen we ook nog een vest tegen van haar dochter, waar zij zelf al drie keer de capuchon had aangezet en weer los had moeten tornen omdat het niet goed lukte. Na die drie keer proberen had mijn nicht(je, 21 jaar) het opgegeven en het ding 'in de hoek gesmeten'. In diezelfde 'hoek' lag ook nog een kant en klaar uitgeknipt patroon voor een trui. Beide projecten heb ik toen ook maar meegenomen en voor haar afgemaakt. Zij is tenslotte net met een HBO opleiding begonnen, en ze heeft meer hobby's dan vrije tijd (daar hebben wel meer mensen binnen onze familie last van😅).
Best een productief weekje dus, maar ook veel gezelligheid samen met de liefste zus💖.



Patronen: allemaal uit Knipmode
Stoffen: allemaal van de markt in Sittard





zondag 4 oktober 2020

Dezelfde stof, twee keer anders voor onze jongens

 

Bij het zien van deze coole stof online, ging ik er meteen mee naar boven om aan onze oudste te vragen wat hij ervan vond. De stof werd zonder meer goedgekeurd. Ook onze jongste vond hem gaaf, dus was hij snel besteld. Het naaien van de shirts voor beide broers duurde ietsje langer😉. Maar ik vind ze zo leuk geworden, samen in hetzelfe shirt-maar-dan-anders.
De oudste kreeg een Billie van Zonen09 (zijn eerste versie met gewone mouwen ipv raglan mouwen) en voor de jongste gebruikte ik voor het eerst het Cessim patroon van Sofilantjes. (Waar ik bij de eerdere kinder patronen die ik van Sofilantjes maakte de hals altijd erg wijd vond, was hij bij de Cessim te strak. Daar moest dus het tornmesje aan te pas komen. Er kwam een wat wijder halsboord, de hals opening zelf heb ik niet wijder gemaakt. Het was dus echt het boord zelf dat te strak was)

Ik wilde onze jongens zo op de foto zetten dat hun schouders op gelijke hoogte zijn. De jongste werd dus op een stoel gezet maar omdat hij dan net weer te hoog was, moest de oudste een beetje op zijn tenen staan😅 (klinkt een beetje omslagtig maar zo kon ik wel de foto's makkelijk bewerken😜)


Patronen: Billie van Zonen09 en Cessim van Sofilantjes

Stof: draken stof en zwarte uni tricot, beide van Mamarieke