woensdag 26 mei 2021

Patroon freubelen met een basis shirt



 Ik vind het altijd leuk om zelf een patroon aan te passen tot iets nieuws. Zo maakte ik dit shirt met rimpels middenvoor van een basis patroon.
En zo ging ik te werk:
-Eerst tekende ik naadtoeslag middenvoor aan het patroondeel van het voorpand, waar de stof normaal aan de stofvouw ligt.
-Ook zeker niet te vergeten: is om op te meten hoe lang het voorpand nu is, middenvoor, voordat je begint met knippen (noteer die afstand)!
-Dan knipte ik het patroon op meerdere plekken op gelijke afstand in tot aan de zijnaad maar net niet helemaal door.
-Ik legde het open geknipte patroondeel op een stuk patroonpapier, sprijdde het gelijkmatig uit en toen dat naar mijn zin lag, plakte ik alle losse stukjes netjes vast.

-Het nieuwe patroondeel knipte ik weer uit.
Natuurlijk heb je dan wel een nieuwe draadrichting nodig. Die teken je makkelijk door loodrecht op de zoom een lijn omhoog tekent.

Links het veranderde patroondeel, rechts het originele patroondeel

Weet je nog de afstand die je eerst middenvoor hebt gemeten? Tot diezelfde afstand moet je namelijk het voorpand inrimpelen. Ik deed dat door twee stiksels evenwijdig aan elkaar te maken, eentje in de naadtoeslag, de andere ongeveer 1cm ernaast. Met een iets grotere rechte stiksteek, laat aan het begin en einde van deze stiksels een stuk draad hangen (draad spanning hoef je niks aan te veranderen). De bovendraden trek je dan voorzichtig aan, tot je patroondeel precies de juiste lengte heeft. Dan leg je even een knoopje in de draden, zodat de afstand blijft zoals hij moet zijn. Verdeel de rimpels mooi gelijkmatig over de draadjes. Dit doe je natuurlijk bij het linker en het rechter voorpand. Heb je bij beide voorpanden de juiste lengte bereikt, dan speld je (met veel spelden, zodat de rimpels mooi verdeeld blijven) de voorpanden middenvoor met de goede kanten tegen elkaar. Je naait dan voorzichtig tussen de rimpeldraadjes in de voorpanden aan elkaar. Als je tevreden bent over je werk, dan kan je de rimpeldraadjes er weer voorzichtig uittrekken. Om er zeker van te zijn dat de rimpels zouden blijven zitten zoals ik ze genaaid had, naaide ik nog een stukje smal (geen plakbaar/strijkbaar) naadband mee.



Patroon: basis patroon, ooit tijdens naailes zelf getekend (maar een bestaand basis shirt patroon kan natuurlijk ook)
Stof: viscose tricot van van der Vorst, op de markt in Sittard

Geen opmerkingen:

Een reactie posten