Posts tonen met het label hoodie. Alle posts tonen
Posts tonen met het label hoodie. Alle posts tonen

woensdag 16 december 2020

Van kinder patroon tot volwassen hoodie


Vorig jaar maakte ik tijdens een samennaaidag bij Mamarieke een stoere set van een hoodie en joggingbroek voor onze jongste. Ik gebruikte daar een mooie dikke petrol/teal kleurige zachte joggingstof voor die ik hier in Sittard op de markt kocht. De stof had halverwege een weef/brei fout over bijna een meter lengte en daardoor kreeg ik een super groot stuk mee voor een leuk prijsje. Op het stuk waar de fout zat, was elke 2cm (heel regelmatig) een streep over de hele breedte te zien. Leuk, dacht ik nog, kan ik de mouwen van dat streep gedeelte maken ofzo. Maar hoe verbaasd was ik, toen er na het wassen van de stof, geen enkele streep meer te zien was😵...



Maar goed, ik had dus veel meer stof dan ik nodig had voor de set van onze jongste telg. Dat stuk ging toen weer terug de kast in en ik bedacht dat het leuk zou zijn om er net zo'n hoodie voor de oudste van te maken. Het duurde even, maar zo gezegd zo gedaan, en nu het weer kouder werd ging ik aan de slag voor voor onze oudste.

Ter vergelijking: dit is het origineel dat ik vorig jaar voor onze jongste maakte

Omdat ik voor onze jongste het Velocitas patroon van Sofilantjes gebruikte, vond ik het wel zo netjes om voor onze oudste ook een Sofilantjes patroon te nemen, het is tenslotte 'hun' colorblock die ik wilde gebruiken. (hij past met zijn ruim 1,80m tenslotte al lang niet meer in de kindermaten)
Dus pakte ik het Omni Tempore patroon voor volwassenen erbij, maakte een heel patroondeel van het voorpand en knipte dat vervolgens op het oog/op gevoel in dezelfde stijl als de Velocitas colorblock weer in stukken. Ik mat de halslijn van de Omni Temore op en vergeleek dat met de capuchon van de Velocitas (ik vond het namelijk wel zo leuk als deze hoodie een zelfde capuchon kreeg als het origineel). Omdat de Velocitas capuchon erg wijd is, had ik niet eens de grootste maat capuchon nodig. Maar de halslijn van de Velocitas is dan wel wijd, de capuchon zelf moet natuurlijk ook groot genoeg zijn om bij onze volwassen oudste op zijn hoofd te passen. Daarom tekende ik de ronding van de capuchon een stuk groter.


Ik naaide ook hier een zelfde 'sierstiksel' op het driehoekige colorblock deel van het voorpand en daar naaide ik ook weer een stuk tricot achter zodat de stiksels niet zouden irriteren op de blote huid.

Bij de hoodie die ik voor onze jongste maakte kreeg ik de vraag waarom ik wel nestels op de capuchon had gemaakt maar er geen koord doorheen had geregen.
 


Vorig jaar kon ik geen mooie kleur koord vinden, vandaar dat ik dat gemakshalve maar wegliet, maar nu vond ik wel een kleur koord die mooi bij de stof staat. Helaas is de prachtige kleur van de stof gewoon niet (goed) op de foto te krijgen: op de foto's lijkt hij veel te blauw. Het koord daarentegen lijkt weer veel te groen op de foto's, vandaar dat de kleuren niet lijken te matchen😩. Iedereen die de hoodie in het echt ziet, ziet gelukkig dat stof, boorden en koord wel mooi bij elkaar staan😍.


Patroon: Omni Tempore hoodie met de colorblock van Velocitas, beiden van Sofilantjes.
Stof: markt in Sittard

dinsdag 26 november 2019

Samen naai dag bij Mamarieke


Afgelopen zaterdag was ik samen met Claudia (van de fb groep 'naaien met pdfpatronen') uitgenodigd voor een samennaaidag bij Mamarieke (je weet wel van al die leuke stofjes en naai benodigdheden). Het is een stukje rijden, dus dat betekende vroeg op.
Omdat ik in de gelegenheid was om het één en ander voor te bereiden, tekende ik voor onze jongste een Velocitas hoodie (hij is namelijk hard aan nieuwe kleren toe). Vanwege zijn gespierde spijker gehalte tekende ik maat 122, die ik verlengde naar een maat 140.


(Op deze foto komen de kleuren van de jogging- en boordstof het beste tot hun recht. De kleur is erg lastig mooi op de foto te krijgen namelijk.)

Ik had een mooie dikke, donker petrol kleurige joggingstof liggen waar ik een hele set voor hem van wilde maken. Ik vond er zelfs een mooie bijpassende boordstof bij (ik had eigenlijk niet gedacht dat ik zo'n mooie combi zou vinden, omdat de joggingstof geen gebruikelijke kleur heeft). Ik vind dat de Beatum bikerpants mooi bij de hoodie past, dus die ik printte uit en tekende daar maat 128 en ook die verlengde ik naar maat 140. (Beide patronen zijn van Sofilantjes.)


De broek heeft steekzakken voor, en achter zitten er zakken tussen de rugpas en het achterpand. 

Ik sneed allebei de patronen ook vast uit de stof, zodat ik de kniptafel bij Mamarieke vrij kon houden voor de andere dames, voor als zij niet in de gelegenheid zouden zijn om voor te bereiden.
Ik koos ervoor om de hele set in dezelfde kleur/stof te maken, maar wel met het idee van een 'colorblock-effect'. Ik stikte bepaalde delen door met de drievoudige stiksteek (die gaat 2 steken naar voor, 1 steek naar achter): de kniestukken van de broek; en boven- en onderaan het bovendeel van de mouwen en het driehoekige deel van het voorpand van de hoodie, steeds 6 rijen stiksels onder elkaar.



De eerste poging om de kniestukken van de broek door te stikken mislukte (iets met perfectionisme en stiksels die links en rechts niet helemaal symetrisch waren😉...). Ik had meer dan genoeg stof, dus sneed ik de kniestukken nog eens uit en de tweede poging lukte gelukkig wèl symetrisch. 
Het patroon van de broek schrijft voor dat je de kniestukken voert, als je die doorstikt (met een dunnere stof). Ik ga ervan uit dat dat is zodat de stiksels niet tegen de huid schuren, dus voerde ik ook dat bovendeel van de mouwen en het driehoekige deel van het voorpand van de hoodie dat ik doorstikte.
In al dat doorstikken ging trouwens behoorlijk wat garen zitten, al met al jaste ik er een heel klosje garen doorheen! Voor het allerlaatste stiksel dat ik zaterdag maakte, moest ik zelfs een andere kleur garen op mijn spoeltje gebruiken omdat ik het anders niet redde😅...
Ik zette verder beide kledingstukken met de lockmachine in elkaar, behalve de zakken van de broek en de hals van de hoodie en al het doorstik werk, die deed ik op de naaimachine.



Meneer koos zelf de stof voor de voering van de capuchon, hij wilde die graag gevoerd hebben met de boordstof (daardoor had ik alleen nèt niet genoeg boordstof over voor de tailleband van de broek, dus die heeft nu een tailleband van de joggingstof)
Als extra detail naaide ik voor de sier kant-en-klare nestels voor op de capuchon. (Ik ben fan😊! Ik ben namelijk niet zo goed in het bevestigen van nestels en met het stukje skai leer van de kant-en-klare versie staat het ook nog eens extra stoer, het geeft net wat extra's vind ik) 



Het was echt een super gezellige dag en tussen het kletsen door was iedereen ook nog eens productief😏!
Ik kreeg de hele set af (op mijn logo na, dat naaide ik er de volgende dag thuis op, kon zoonlief fijn zelf kiezen waar hij mijn labeltjes wilde hebben).
Ik had zelfs nog tijd over en omdat ik voor de zekerheid nog een extra project had voorbereid en meegenomen, kon ik ook daar nog een flink stuk van af krijgen en ook dat kwam de dag erna helemaal af. Wat dat voor project was, kan ik alleen nog niet zeggen... dat komt in één van mijn volgende berichten😀.