Posts tonen met het label t-shirt. Alle posts tonen
Posts tonen met het label t-shirt. Alle posts tonen

vrijdag 28 januari 2022

T-shirt met een twist

 


Zelf met een bestaand/basis patroon iets nieuws maken, altijd leuk. Voor dit shirt gebruikte ik een methode van Studio Faro die lang geleden nog alleen als beknopte uitleg op haar oude blog stond. Je kunt het gegochel van dit patroon nog altijd op haar site vinden, nu staat het er als betaald patroon op, onder Jersey Twist pattern
Dit shirt lag al heel lang half af in de kast omdat het voorpand er raar uitzag met alle doorgesneden pauwenveren zo middenvoor. Uiteindelijk wel af gemaakt en met dat smalle randje blauw ertussen is het toch een erg leuk shirt geworden.



Patroon: basis t-shirt patroon met de twist van studio faro
Stof: MaMarieke

Het begin is er....


Aangezien veel van de t-shirts in mijn kast al behoorlijk oud zijn, wil ik die graag vervangen voor nieuwe. En dan wel zelf gemaakt graag😁. Vol goede moed begon ik dan ook aan een voor mij nieuw patroon: de Ray of Light tee van Pattern Emporium. Dit patroon geeft een extra leuk effect met streepjes stof, door de zijnaad die aan één kant gerimpeld wordt in het voorpand.


Helemaal blij verrast was ik dat mijn lichaams afmetingen voor het eerst in mijn leven eens allemaal in dezelfde maat in de tabel vielen (
meestal zijn mijn heupen minstends 1 of 2 maten groter dan mijn taille, en mijn taille is ook niet altijd dezelfde maat als mijn borstomvang). 
Maar door mijn holle rug, viel het shirt in eerste instantie niet mooi in de rug en ook de schoudernaden vielen voor mij te ver naar achteren doordat mijn schouders erg naar voren gekanteld staan.


Die schouders kon ik in deze eerste versie niks meer aan veranderen, maar door het shirt in de zijnaden flink in te nemen, kon ik het rugdeel wel voor het grootste deel 'herstellen'. Waardoor ik nu toch een erg leuk en zeker draagbaar shirt erbij heb in mijn kast.


Om voor de tweede versie de schouders aan te passen, paste ik de methode toe die ik op een blog van iemand tegenkwam. Zij schreef dat zij voor zichzelf de schoudernaden 1cm naar voren verlegde en dat die ene cm al best héél veel was. Meer dan 1cm durfde ik daarom niet aan, al had ik al een beetje een onderbuikgevoel dat dat voor mij nog steeds niet voldoende zou zijn. Ook het rugpand paste ik aan. Door de stof die ik ging gebruiken, zou ik niet wegkomen met vertikale figuurnaden of een middenachter naad, dus was een horizontale figuurnaad de enige oplossing. 
Over deze versie ben ik al een stuk meer tevreden dan ik in eerste instantie was met de eerste, maar die schoudernaden zitten naar mijn smaak toch nog altijd niet op de juiste plaats. Het rugpand is op zich oké, alleen had ik, achterafgezien, misschien iets meer lengte middenachter moeten toevoegen nadat ik zo'n stuk voor de figuurnaad uit de rug had moeten wegnemen.
Maar vanwege de het super leuke effect dat de streepjes (door het patroon) aan het shirt geven, ben ik er toch helemaal blij mee.


Wel heb ik naar aanleiding van deze shirts aan naai juf Els gevraagd me te helpen met het maken van een goed passend basis patroon. Eentje waarbij de schoudernaden op de juiste plaats zitten en die ook het 'probleem' van mijn holle rug tackelt. Want doordat mijn schouders en rug eigenlijk nooit passen binnen de patronen die ik tot nu toe ooit ben tegen gekomen (om nog maar te zwijgen van gekochte kleding...), blijf ik anders toch steeds een beetje teleurgesteld achter na projecten als deze. Hoe blij ik uiteindelijk ook met deze nieuwe shirts ben...
Dat basispatroon is inmiddels af, maar ik moet nog wel een beetje extra moed verzamelen om dan ook daadwerkelijk een nieuw shirt patroon aan te passen aan de hand van deze basis, want dat vind ik toch stiekem nog een beetje eng😆.
Wordt vervolgd.....



woensdag 26 mei 2021

Dino shirts voor onze jongste

 
Al de zoveelste groeispurt in de afgelopen 1,5 jaar. Dus onze jongste was hard aan nieuwe zomer shirts toe.
Eerst eentje met coole raptors uit één van de laatste Jurassic films. Ik combineerde het gewone Billie shirt van Zonen09 met het raglan Billie shirt voor een leuk kleur accent, zonder de aandacht van de raptors af te leiden.


Daarna nog een shirt met dino's en een colorblock accent dat in zowel voorpand als het achterpand terugkomt. 


Hiervoor gebruikte ik het Cessim shirt van Sofilantjes.
Beide shirts zijn goedgekeurd.


Op naar de volgende, want hij gaat het niet redden met het aantal shirts dat nu in zijn kast ligt😉



Patroon raptor shirt: Billie van Zonen09
Patroon dino shirt: Cessim van Sofilantjes
Stof van beide shirts: Wilms modestoffen op de markt in Sittard

donderdag 14 januari 2021

Guitar hero



Soms kom ik eens een stofje tegen wat voor mij direct onlosmakelijk met een bepaald persoon te maken heeft... Zo kwam ik deze gitaren stof tegen bij Hip en Eigenwijs en mijn broer kwam gelijk in mijn gedachten. Hij bespeelt o.a. meerdere gitaren en heeft in verschillende bandjes gespeeld en gezongen. Muziek, maar voor mij met name gitaren, passen gewoon bij hem. Aangezien hij niet lang daarna jarig zou zijn, kon ik het niet laten het stofje te bestellen. Omdat het een verrassing moest zijn, vroeg ik mijn schoonzus in het geheim een goed passend shirt van broerlief op te meten (lengte, breedte, mouwlengte) en met die afmetingen tekende ik het patroon. Ik koos wederom het Billie shirt van Zonen09 en hoefde alleen de lengte iets in te korten.



Toen het shirt klaar was, pakte ik het in een leuk cadeau papiertje en stuurde ik het naar mijn schoonzus, zodat zij het op de dag zelf aan mijn broer kon geven. (Persoonlijk geven was geen optie met alle maatregelen).
Broerlief wilde gelukkig best nog even op de foto met zijn nieuwe shirt😀




Patroon: Bille shirt van Zonen 09 

zondag 21 juni 2020

Vaderdag cadeau voor mijn lief


Voor vaderdag had ik nog een stof liggen die perfect bij mijn lieftallige wederhelft past: een viscose tricot 'volgeschreven' met allerlei ingewikkelde formules (manlief is chemisch technoloog van beroep). Ik koos voor een eenvoudig patroon, het Billie shirt van Zonen09 (de smalle versie).


Om het shirt nog wat extra's te geven, sneed ik met mijn nieuwe supergave speeltje snijplotter nog een print van flexfolie, om erop te strijken. Ik had tot nu toe alleen nog maar een enkele sticker uitgesneden dus het was even spannend met opstrijken van de print (eerst maar even een proefstukje flexfolie proberen te strijken op een restlapje dus😉).
Aangezien ik geen leuk plaatje kon vinden dat goed bij manlief en de stof paste, besloot ik de formule op de stof, die voor mij het meest in het oog springt, te gebruiken. Gemaakt in een lettertype (showcard gothic, die zit bij de standaard software van de plotter) dat goed opvalt op de drukke stof. 






Stof: van de markt in Sittard

woensdag 10 juni 2020

Eens een ander patroon voor een shirt



Tot nu gebruikte ik vaak hetzelfde patroon voor een shirt voor onze jongste, maar nu gebruikte ik eens een andere. Deze keer gebruikte ik de Pocket Henley top van Ellie and Mac (alleen wilde meneer hem zonder 'pocket'😅).
Ik gebruikte er een stoere camouflage tricot voor die zoonlief vorig jaar zelf uitkoos toen hij eens gezellig mee naar de markt ging (want als je dan toch mee naar de markt gaat, mag je natuurlijk altijd wél een stofje uitkiezen😇).


Ik besloot voor de sluiting en het boordje een restje olijf groene french terry/summersweat te gebruiken omdat die er het mooiste bij paste. Wel wat aan de dikke kant voor de combi met gewone tricot, waardoor het hoekje (voor de kijkers) rechts onderin net iets netter had gekund. Maar voor een eerste keer dat ik zo'n polo sluiting maakte, ben ik toch erg tevreden over het resultaat😃. Zoonlief koos zelf de knoopjes uit. En ondanks dat mijn naaimachine me al vaker in de steek liet met het naaien van knoopsgaten (dan was de stof te dik, zat er een naad in de weg of was de knoop gewoon te groot om in het knoopsgaten voetje te passen), waren de knoopsgaten in dit shirt zo gedaan.


Zoonlief en ik zijn allebei tevreden met de pasvorm en de 'looks' van dit leuke shirt, dus ik heb al een nieuw stofje in mijn hoofd voor nog een versie😉.



Patroon: Pocket Henley top van Ellie and Mac
Stof: markt in Sittard
Knoopjes: zilveren knoop met doodskop van fournituren4fun

woensdag 29 mei 2019

Reis naar de sterren (of ga zwemmen)

Voor de jongste is het een heel stuk makkelijker om geschikte stofjes te vinden. Sterker nog: daar hoef ik helemaal niet naar te zoeken, ik moet eerder streng zijn voor mezelf en niet alles direct kopen wat ik tegenkom! Ik krijg de stoffen voor de jongste (middenbouw basisschool) bijna niet verwerkt omdat ik zo vaak wat leuks voor hem zie;-)

Of de leerkrachten hebben een keer studiedag op donderdag (marktdag in Sittard). Dan gaat hij gezellig mee naar de markt. Dan komen we nooit thuis zónder dat er een leuk stofje aan onze handen is blijven plakken:-)

Zoals deze astronaut/ raket:





Of deze walvis... Die kon ik weer eens niet laten liggen toen ik een enkele week later alleen over de markt liep, oeps... (Ik heb hem als verrassing voor de kleine man gehouden totdat het shirt af was)





Omdat ik de bovenste helft van dit shirt wel erg egaal lichtblauw vond bedacht ik om een smal randje stof van de onderkant van de lap (van het water) tussen de raglan naden uit te stikken.

Wat een verrassing voor de kleine man toen hij van de week uit school kwam en er 2 shirts voor hem klaar lagen:-)

(Ook bij de jongste zit de smalle variant van het Billie patroon van 'Zonen09' erg goed. Voor hem gebruik ik natuurlijk de kinder versie van dit patroon)

Tekort beetje aangevuld

Aangezien ik een flink tekort heb aan zomer shirts, vond ik het tijd om daar wat aan te doen. Er ligt inmiddels best een stapel stofjes in mijn voorraadkast. Bij een paar van die lappen zocht ik een leuk patroon en ging aan de slag.
Eerst paste ik het (gratis te downloaden) fit and flare dress patroon op mezelf aan en naaide elastisch piping band in de deelnaden in het voorpand mee.


Daarna was het patroon van de Simpicity 8342 top aan de beurt. Ik wilde er namelijk een t-shirt van maken ipv het originele topje.



En als laatste (en mijn persoonlijke favoriet) nog een patroon dat ik een paar jaar geleden al eens had gemaakt in een mouwloze variant. Het patroon komt uit een oud patronen boekje. Hier hoefde ik alleen de armsgaten en mouwen maar aan te passen.





Alle stoffen komen van mamarieke