vrijdag 28 januari 2022

Het begin is er....


Aangezien veel van de t-shirts in mijn kast al behoorlijk oud zijn, wil ik die graag vervangen voor nieuwe. En dan wel zelf gemaakt graag😁. Vol goede moed begon ik dan ook aan een voor mij nieuw patroon: de Ray of Light tee van Pattern Emporium. Dit patroon geeft een extra leuk effect met streepjes stof, door de zijnaad die aan één kant gerimpeld wordt in het voorpand.


Helemaal blij verrast was ik dat mijn lichaams afmetingen voor het eerst in mijn leven eens allemaal in dezelfde maat in de tabel vielen (
meestal zijn mijn heupen minstends 1 of 2 maten groter dan mijn taille, en mijn taille is ook niet altijd dezelfde maat als mijn borstomvang). 
Maar door mijn holle rug, viel het shirt in eerste instantie niet mooi in de rug en ook de schoudernaden vielen voor mij te ver naar achteren doordat mijn schouders erg naar voren gekanteld staan.


Die schouders kon ik in deze eerste versie niks meer aan veranderen, maar door het shirt in de zijnaden flink in te nemen, kon ik het rugdeel wel voor het grootste deel 'herstellen'. Waardoor ik nu toch een erg leuk en zeker draagbaar shirt erbij heb in mijn kast.


Om voor de tweede versie de schouders aan te passen, paste ik de methode toe die ik op een blog van iemand tegenkwam. Zij schreef dat zij voor zichzelf de schoudernaden 1cm naar voren verlegde en dat die ene cm al best héél veel was. Meer dan 1cm durfde ik daarom niet aan, al had ik al een beetje een onderbuikgevoel dat dat voor mij nog steeds niet voldoende zou zijn. Ook het rugpand paste ik aan. Door de stof die ik ging gebruiken, zou ik niet wegkomen met vertikale figuurnaden of een middenachter naad, dus was een horizontale figuurnaad de enige oplossing. 
Over deze versie ben ik al een stuk meer tevreden dan ik in eerste instantie was met de eerste, maar die schoudernaden zitten naar mijn smaak toch nog altijd niet op de juiste plaats. Het rugpand is op zich oké, alleen had ik, achterafgezien, misschien iets meer lengte middenachter moeten toevoegen nadat ik zo'n stuk voor de figuurnaad uit de rug had moeten wegnemen.
Maar vanwege de het super leuke effect dat de streepjes (door het patroon) aan het shirt geven, ben ik er toch helemaal blij mee.


Wel heb ik naar aanleiding van deze shirts aan naai juf Els gevraagd me te helpen met het maken van een goed passend basis patroon. Eentje waarbij de schoudernaden op de juiste plaats zitten en die ook het 'probleem' van mijn holle rug tackelt. Want doordat mijn schouders en rug eigenlijk nooit passen binnen de patronen die ik tot nu toe ooit ben tegen gekomen (om nog maar te zwijgen van gekochte kleding...), blijf ik anders toch steeds een beetje teleurgesteld achter na projecten als deze. Hoe blij ik uiteindelijk ook met deze nieuwe shirts ben...
Dat basispatroon is inmiddels af, maar ik moet nog wel een beetje extra moed verzamelen om dan ook daadwerkelijk een nieuw shirt patroon aan te passen aan de hand van deze basis, want dat vind ik toch stiekem nog een beetje eng😆.
Wordt vervolgd.....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten