Posts tonen met het label voor dochter. Alle posts tonen
Posts tonen met het label voor dochter. Alle posts tonen

dinsdag 8 februari 2022

Kerst naaisels voor dochterlief


Voor onze dochter maakte ik als eerste een trui met ster-motief in voor- en achterpand. Met alleen een ster in het voorpand, lijkt de mouw in de kleur van de ster ipv de kleur van de trui zo 'raar', waardoor ik besloot dezelfde ster ook in het achterpand te maken.
(helaas geen foto dat ze hem aanheeft... ze was iedere keer als ik eraan dacht alweer naar haat kamer 'gevlogen'. Maar het is hetzelfde model als ik al een paar keer eerder voor haar maakte: een zelfgetekend patroon aan de hand van haar lievelingstrui)


Daarna dus om het verzoek voor de joggingbroek en warme trui in te willigen, een hele set in dezelfde stof, met op de trui (zelfde zelfgetekende patroon als de trui met de ster) een applicatie van een wolf. Uit de Forest applique collection van Pollywoggles. Ik maakte nog nooit eerder een applicatie op deze manier, maar het bleek niet moeilijk (wel een beetje een geduld-werkje) en buiten dat het resultaat super leuk is, is het ook leuk  om te doen.


Stof: markt in Sittard plus een restje voor de boorden en applicatie dat over was van andere projecten
Patroon voor zowel truien als broek: zelf getekend

vrijdag 28 januari 2022

Voor lekker warme nachten

 




Het was alweer een tijd geleden dat ik iets voor onze dochter heb gemaakt, tot ze met de vraag kwam of ik niet een warme joggingbroek plus trui willde maken voor de nachten die ze op haar kamer-ver-van-huis doorbrengt, want daar had ze het steeds koud 's nachts. Ik vond een lap dikke joggingstof op de markt in een kleur die ze leuk vond. Maar wat 'vervelend' nou: de lap had over de hele lengte een fout lopen, een cm of 10-25 van de zelfkant vandaan, dus ik kreeg de hele lap mee voor een super prijsje en ik vond ook nog bijpassende boordstof. Dus snel aan de slag met het patroon van de trui die ik al eerder voor maakte en voor de broek kon ik het patroon van de joggingbroek voor onze oudste gebruiken met wat kleine aanpassingen. Toen nog lange boorden met duimgaten voor lekker warme handen, een print in flockfolie (je weet wel dat zachte fluweel achtige spul dat ik uitsneed met mijn snijplotter) in een door dochterlief gekozen ontwerp, en klaar was de warme pyjama. En toen was er zelfs nog net genoeg stof over voor nog zo'n warm exemplaar, met enig verschil dat ik een smalle reep stof (van de andere kant van de fout-streep) tussen voor- en achterpand van de broek moest zetten en dat ik het negatief van de print kon gebruikte (over zuinig gesproken...😉). Ook wel zo handig twee pyjama's: heeft ze het ook nog warm 's nachts als er een pyjama in de was zit.





Patronen: beide min of meer zelf getekend

Stof: van de markt in Sittard

zondag 4 april 2021

Warme gebreide wollen sloffen


Als rasechte koukleum, heb ik uiteraard ook vaak last van koude voeten. Vorig jaar begon ik met het breien van een nieuw paar sloffen voor mezelf. Het vorige paar dat ik breide was echt wel héél hard aan vervanging toe! Ik gebruikte het patroon van de Little red riding slippers van Garnstudio
(Garnstudio is een soort Walhalla voor iedereen die van breien of haken houdt).


Ik breide het voet-gedeelte met een dubbele draad voor extra warmte, en daarna breide ik het voet-gedeelte nog eens (weer met een dubbele draad) en een maat groter om beide delen in elkaar te schuiven, want uit ervaring weet ik dat ik anders nog steeds koude voeten heb... Ook het gedeelte dat om de enkels komt breide ik wat anders dan het patroon voorschrijft, weer voor extra warmte.


Toen ik bezig was met breien (wat maar heel traag gaat bij mij, omdat ik vanwege een oude schouder blessure steeds maar korte tijd achter elkaar kan breien), vroeg dochterlief of ik voor haar ook nog een paar sloffen wilde breien.


Uiteindelijk heb ik de hele winter van '19-'20 over die twee paar sloffen gedaan en toen ze eindelijk klaar waren, was het te warm voor dikke wollen sloffen. Ze bleven dus liggen...  
...tot eind januari van '21🙈.
Ik besloot dat de oude sloffen die ik nog altijd droeg nu écht niet meer konden (als je de foto ziet, snap je waarom)!


Tijd dus om eindelijk eens het stuk leer uit de kast te halen dat ik jaren geleden kocht en er zooltjes voor onder de sloffen te van te maken. Zonder leren zolen, slijten de gebreide sloffen namelijk zo hard dat ik elk jaar een nieuw paar moet breien en dat wil ik voorkomen.
Helemaal blij met onze nieuwe sloffen en voorlopig geen koude voeten meer😀.



Patroon: Little red riding slippers van Garnstudio
Wol: Snow van Drops, (alleen de kleur die ik gebruikte bestaat niet meer)
Leer: de Leerlooier in Den Haag

vrijdag 19 maart 2021

Dochterlief is helemaal blij met haar nieuwe trui


Zelfs voor onze middelste 
 hoefde ik niet na denken over wat ik voor haar zou maken voor kerst.
Toen ze met haar studie in Leiden begon kreeg ze een ruim zittende trui van de studie vereniging. Sindsdien woont ze zo ongeveer in deze trui. Als het niet al te koud is, draagt ze hem zo. Maar als ze het echt koud vindt, is hij ruim genoeg om over haar 'gewone' trui te dragen. Alleen in de zomer komt De Trui in de kast terecht, de rest van het jaar wisselt hij van plaats tussen haar lichaam en de wasmachine en waslijn😉. Ik besloot dus De Trui na te maken, dan is er altijd wel eentje schoon.


Ik had nog wel een stuk warme zachte joggingstof liggen, groot genoeg voor een Trui2.0. Toen De Trui amper droog was na het wassen, mat ik hem stiekem op: de breedte, lengte, halswijdte, heup(boord)wijdte en de mouwen natuurlijk.
Die afmetingen nam ik over op een patroon voor een basic sweater, hier gebruikte ik het volwassen patroon van de Omni Tempore voor. Ik hoefde zga geen aanpassingen te maken, dus het patroon was snel getekend. Ik liet alleen de capuchon/kraag weg en verving die voor een halsboord.


Omdat dit een simpel model is, zat hij ook zo in elkaar. Ik besloot de Trui2.0 wat op te leuken met flexfolie. Kort daarvoor had ze twee plaatjes van één van haar favoriete films uitgezocht, dus die koos ik uit om met de Cameo snijplotter uit te snijden en op de Trui2.0 te persen. 
Ik koos voor zwarte boorden en zwarte flexfolie voor deze bordeaux rode trui, waardoor het een rustig geheel is geworden. (Bordeaux rode boordstof in precies dezelfde kleur/tint als de joggingstof was ik tot nu toe nog niet tegen gekomen en ik heb die stof toch al een paar jaar in huis)
Dit cadeau was een schot in de roos, dochterlief is er helemaal blij mee😊.


Stof: had ik nog liggen, ooit op de markt in Sittard gekocht
Boordstof: van der Heiden, markt Sittard
Flexfolie: Bsb shop
Plaatjes: Sally en Jack Skellington, beiden Silhoutte Design Store

maandag 11 mei 2020

"Er lag toch nog stof voor mij in de kast, mam?" deel 3


Ook deze stof koos dochterlief uit, eind vorige zomer op de markt. Een soepele viscose tricot. Ze wist toen al dat ze hier een shirt met korte mouwen van wilde. 



Deze keer kreeg ik geen foto van het model dat ze wilde, maar een t-shirt dat ze al een tijd met veel plezier draagt, als voorbeeld. Een simpel model met aangeknipte 'mouwtjes'. Ik had al weleens vaker zo'n soort model voor haar gemaakt, maar deze moest precies zoals het voorbeeld (behalve de afwerking van de mouwtjes, daar moest gewoon een smal boordje aankomen). Dus ik moest zelf het nieuwe patroon tekenen.



Gelukkig was het voorbeeld-shirt netjes recht van draad, dat maakte het een stuk makkelijker om daar het patroon van na te maken😇. 



Dus toen dochter het eens was met de tekeningen, kon ik aan de slag en niet veel later lag daar een nieuw t-shirt klaar😊.


Patroon: zelf getekend n.a.v. bestaand shirt
Stof: markt Sittard

dinsdag 5 mei 2020

"Er lag toch nog stof voor mij in de kast, mam?", deel 2


Naast de stof voor de Book Club Top uit mijn vorige post, lagen er nog meer lapjes voor dochterlief in de kast.
Zo zocht ze vorige zomer ook dit stofje uit, in de aanbieding op de markt.

Daar kreeg ik een foto bij geappt van wat voor shirt ze daarvan wilde hebben. Omdat ik niet weet waar die foto vandaan komt en of ik die hier mag laten zien, heb ik even een tekeningetje gemaakt van wat dochter bedoelde dat ik zou maken:


Er zat een capuchon op de trui die ze wilde , maar die moest worden vervangen door een halsboordje en ze was ook duidelijk over welk patroon ik moest gebruiken.



Het deel onder de schuine streep op de tekening moest effen zwart, het deel boven de schuine streep moest van de dessin stof. En of er een heupboord of alleen een zoom onderaan moest, was nog nader te bepalen.


Deze keer eerst aan de slag met patroonpapier, bepalen van waar tot waar die schuine streep moest komen en daarna kon de stof gesneden worden en het shirt in elkaar gezet.



Nog even een pas-sessie toen alleen de onderkant nog afgewerkt hoefde te worden; en ik kon met de strijkliniaal en de tweelingnaald aan de slag om een zoom onderin te maken. En, tadaa, weer een stofje voor dochterlief verwerkt😀.


Patroon: Billie van Zonen09, volwassen versie
Stof: markt Sittard

zaterdag 2 mei 2020

"Er lag toch nog stof voor mij in de kast, mam?" deel 1


Deze vraag kreeg ik laatst van dochterlief. En ja, ze had zeker gelijk; er lagen nog een paar lappen voor haar in de kast. Dus gaf ik haar de 'opdracht' om te bepalen wat voor shirt ze van welke stof wilde hebben. 
De eerste 'opdracht' voor mij:


"Deze stof met het model van de vogeltrui.". Aanvankelijk wilde ze de hele onderste helft in effen zwart en de hele bovenste helft in de dessin stof (oftewel geen V-vormige streep maar alleen twee V-vormige vlakken)Bij de 'vogeltrui' maakte ik een extra streepje zwart omdat ik anders niet uitkwam met de roze stof. Maar in dit geval was er genoeg dessin stof om de bookclub top te maken zoals in het originele patroon. Daar ging dochter mee akkoord (ze wilde alleen wel weer boorden aan de mouwen en onderaan het shirt), dus kon ik aan de slag. Weer fijn kunnen oefenen met het maken van die V-vormige stiksels😊.

En dochter is weer tevreden😃.


Patroon: Bookclub top van Ellie & Mac (nu zijn alle patronen van hen in de aanbieding)

vrijdag 14 februari 2020

Surprise party met workshop zilversmeden



Afgelopen zaterdag verrasten we met een groepje van 7 vrouwen goede vriendin Bianca voor haar verjaardag. Zij wist van niks en er werd met een smoes gezorgd dat ze om 8u 's morgens (zonder te hebben ontbeten) klaar zou staan. 
Eerst kwamen de dames, mèt Bianca, naar mijn huis voor een gezellig ontbijt met zijn allen. 



Daarna vertrokken we naar Munstergeleen, waar we een workshop zilversmeden volgden bij Marle. Dat was echt super leuk om te doen!
We gingen aan de slag met een echt zilveren 'plaatje'. En ieder met haar eigen idee/ ontwerp.
Naar gelang van wàt je wilde maken en je ontwerp, werd er gehamerd (nee, niet getimmerd):






 Er werd gezaagd:

 


Er werd gevijld:


 







Ook moesten sommigen met tangetjes aan de slag:


 


Ringen werden (op maat) in vorm gebogen:



Het solderen werd door Marle zelf gedaan:



Vier dames gingen met een mooie ring naar huis, of met een setje van 3 smalle ringetjes (de ring met de turkoois is niet op de workshop gemaakt, alle andere ringen wel):



Twee andere dames maakten een hanger:
















En één dame maakte een hanger met bijpassende oorbellen:




Ik ontwierp een hanger. Daarvoor ging ik zelf aan de slag met een stuk 'vierkant' zilverdraad omdat mijn ontwerp niet geschikt was om uit een 'plaatje' te zagen. Eerst moest ik het zilverdraad voorzichtig goed recht slaan (de bochtjes moesten er zoveel mogelijk uit). Daarna walste ik het draad een beetje platter om er vervolgens met (andere) hamers een licht 'hamerslag effect' aan te geven (dit omdat de tangetjes waarmee ik het draad zou buigen, onbedoeld deukjes zouden gaan achterlaten en als het geheel dan een 'hamerslag effect' heeft, vallen die deukjes niet op😉). Toen kon ik met tangetjes aan de gang om het in de vorm van mijn ontwerp te buigen.



De laastste paar centimeters zaagde ik eraf omdat ik mijn hanger anders te lang vond worden. Nog even de uiteindjes netjes glad vijlen, de hanger mooi polijsten en er een rubberen spang van 2,5mm ∅ doorheen rijgen, en klaar was mijn hanger😀.




Omdat er èn nog een paar cm van mijn zilvderdraad over was èn er nog wat tijd was, merkte Marle op dat ik nog wel een kleine krul kon maken. 
Dat liet ik me natuurlijk geen twee keer zeggen!!!
Er schoot spontaan een idee in mijn hoofd, dus weer aan de slag met de tangetjes. Deze keer maakte ik een hanger om (zonder ringetje) onderaan een kettinkje te hangen.

Ook nu weer de uiteindjes vijlen en de hanger polijsten. En zo had ik aan het einde van de workshop niet één maar twee sieraden om mee naar huis te nemen😍.



Ik ben super blij met de hangers die ik maakte😃!

Na de workshop hadden we nog een heerlijke high tea bij McKaela's in Sittard en was, nadat iedereen afscheid van elkaar had genomen, de surprise party weer voorbij.
Aan Bianca: van harte gefeliciteerd😘. Aan alle andere dames: bedankt voor (het organiseren van) deze geweldige dag😘.

Eenmaal thuis liet ik natuurlijk mijn hangers zien en besloot ik spontaan om de kleine hanger aan dochterlief te geven. (Ik moet alleen nog op pad voor een mooi kettinkje, want nu hangt hij aan een kettinkje waar ik zelf al een hangertje aan had hangen en dat ik nu niet meer kan dragen😉)


dinsdag 28 januari 2020

Uitdaging voor onze dochter

Het is alweer een tijdje stil hier op mijn blog. Niet dat ik helemaal stil heb gezeten, het kwam er alleen niet van om mijn maaksels online te zetten...


Dochterlief koos een couponnetje french terry/zomer-sweat uit, waar ik alleen wat mee kon als ik het zou combineren met een effen kleur. Toen ik eindelijk wist wat voor model ik leuk vond voor haar, kwam ik via facebook toevallig het patroon van de book club top van Ellie and Mac tegen.



Toen die werd goedgekeurd door dochter, moest ik nog wat verzinnen omdat het eigenlijk een patroon was voor een combinatie van 3 stoffen (of een combi van twee stoffen die ik niet uit de stof kreeg). Dus aan de slag met potlood, liniaal en patroonpapier. En toen verder met stof en rolmes om alle 16 patroondelen + boorden uit de stof te snijden (het patroon voorziet niet in een heupboord, maar dochter wilde die er wel aan hebben).



Het was een leuke uitdaging (en goede oefening) om eerst voor- en achterpand en beide mouwen in elkaar te zetten met alle V-vormige patroondelen en daarna de hele trui in elkaar te zetten zodat alle lijnen perfect zouden doorlopen. Maar voor zowel het resultaat als een blije dochter: missie geslaagd volgens mij😊!






Toen was ik alleen nog niet klaar, want er was nog een stukje over van het couponnetje en onder het motto van 'weggooien is zonde', besloot ik ook dat laatste stukje te gebruiken voor een trui voor dochter.


Het patroon waar ik eerst mee aankwam werd afgewezen. Ze wilde het patroon van sweater 10 uit de knipmode van oktober 2014, dat ik al eerder voor haar maakte. Alleen de hals wilde ze iets dieper uitgesneden hebben aan de voorkant.


Dit patroon heeft naar voren verlegde schoudernaden (wat goed uitkwam) en omdat ik nog maar een klein stukje over had van het couponnetje, was het een uitdaging om het zo efficiënt en estetisch mogelijk te gebruiken zonder dat het eindresultaat "dit is een restjes verwerkingings project" schreeuwt😉.



Dus verlegde ik zelf de zijnaden schuin naar voren zodat het voorpand net uit het stukje stof paste. Toen had ik echt alleen nog maar enkele smalle randjes 'snij afval' over, dus ook voor wat betreft het motto 'weggooien is zonde', is deze missie goed geslaagd.