vrijdag 14 februari 2020

Surprise party met workshop zilversmeden



Afgelopen zaterdag verrasten we met een groepje van 7 vrouwen goede vriendin Bianca voor haar verjaardag. Zij wist van niks en er werd met een smoes gezorgd dat ze om 8u 's morgens (zonder te hebben ontbeten) klaar zou staan. 
Eerst kwamen de dames, mèt Bianca, naar mijn huis voor een gezellig ontbijt met zijn allen. 



Daarna vertrokken we naar Munstergeleen, waar we een workshop zilversmeden volgden bij Marle. Dat was echt super leuk om te doen!
We gingen aan de slag met een echt zilveren 'plaatje'. En ieder met haar eigen idee/ ontwerp.
Naar gelang van wàt je wilde maken en je ontwerp, werd er gehamerd (nee, niet getimmerd):






 Er werd gezaagd:

 


Er werd gevijld:


 







Ook moesten sommigen met tangetjes aan de slag:


 


Ringen werden (op maat) in vorm gebogen:



Het solderen werd door Marle zelf gedaan:



Vier dames gingen met een mooie ring naar huis, of met een setje van 3 smalle ringetjes (de ring met de turkoois is niet op de workshop gemaakt, alle andere ringen wel):



Twee andere dames maakten een hanger:
















En één dame maakte een hanger met bijpassende oorbellen:




Ik ontwierp een hanger. Daarvoor ging ik zelf aan de slag met een stuk 'vierkant' zilverdraad omdat mijn ontwerp niet geschikt was om uit een 'plaatje' te zagen. Eerst moest ik het zilverdraad voorzichtig goed recht slaan (de bochtjes moesten er zoveel mogelijk uit). Daarna walste ik het draad een beetje platter om er vervolgens met (andere) hamers een licht 'hamerslag effect' aan te geven (dit omdat de tangetjes waarmee ik het draad zou buigen, onbedoeld deukjes zouden gaan achterlaten en als het geheel dan een 'hamerslag effect' heeft, vallen die deukjes niet op😉). Toen kon ik met tangetjes aan de gang om het in de vorm van mijn ontwerp te buigen.



De laastste paar centimeters zaagde ik eraf omdat ik mijn hanger anders te lang vond worden. Nog even de uiteindjes netjes glad vijlen, de hanger mooi polijsten en er een rubberen spang van 2,5mm ∅ doorheen rijgen, en klaar was mijn hanger😀.




Omdat er èn nog een paar cm van mijn zilvderdraad over was èn er nog wat tijd was, merkte Marle op dat ik nog wel een kleine krul kon maken. 
Dat liet ik me natuurlijk geen twee keer zeggen!!!
Er schoot spontaan een idee in mijn hoofd, dus weer aan de slag met de tangetjes. Deze keer maakte ik een hanger om (zonder ringetje) onderaan een kettinkje te hangen.

Ook nu weer de uiteindjes vijlen en de hanger polijsten. En zo had ik aan het einde van de workshop niet één maar twee sieraden om mee naar huis te nemen😍.



Ik ben super blij met de hangers die ik maakte😃!

Na de workshop hadden we nog een heerlijke high tea bij McKaela's in Sittard en was, nadat iedereen afscheid van elkaar had genomen, de surprise party weer voorbij.
Aan Bianca: van harte gefeliciteerd😘. Aan alle andere dames: bedankt voor (het organiseren van) deze geweldige dag😘.

Eenmaal thuis liet ik natuurlijk mijn hangers zien en besloot ik spontaan om de kleine hanger aan dochterlief te geven. (Ik moet alleen nog op pad voor een mooi kettinkje, want nu hangt hij aan een kettinkje waar ik zelf al een hangertje aan had hangen en dat ik nu niet meer kan dragen😉)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten