donderdag 6 februari 2020

Eerste naailes project

Toen er een plekje vrijkwam bij de naailes die een vriendin volgde, besloot ik me aan te melden bij 'juf' Els van Fashion & Repair.
Ik kan prima zelfstandig naaiprojecten met goed gevolg voltooien; patronen aanpassen gaat ook best goed; maar kleding op maat maken mbv doorslaan en rijgen/ 'in de pas zetten' had ik nog nooit gedaan en leek me erg leuk om te leren.



Voor mijn eerste project koos ik een stofje dat al sinds jaar en dag in mijn kast lag: een dunne geweven viscose die glad van structuur was toen ik hem kocht maar die na het wassen een geheel ander effect liet zien😲 (was ik even blij dat ik de gewoonte heb om eerst alle stoffen te wassen voordat ik er iets van maak!). Na het wassen was de stof namelijk niet meer glad maar samengetrokken in een 'crinkle'/kreuk effect... hoe dit kon??? Ik heb geen flauw idee, maar het gaf een toffe uitdaging om hier toch wat leuks te maken😊.



Ik zocht een eenvoudig mouwloos model uit met een V-hals en simple A-lijn rok uit het boek "200 jurken". Het soort strepen dessin van de stof gaf ook nog een extra bijkomstigheid om rekening mee te houden.
Zelfs Els bleek nog nooit zo'n vreemd effect gezien te hebben, maar samen besloten we dat het wel een erg leuk effect is en dat we de stof niet glad zouden strijken, maar het crinkle effect juist zouden gebruiken.



En dankzij het 'in de pas zetten' (oftewel met de hand in elkaar rijgen (met extra naadtoeslag), zodat alles nog zonder problemen naar wens aangepast kan worden) is het een super leuk jurkje geworden dat ik vaak zal dragen in de zomer. (Zonder alle dingen die we nog hebben aangepast, zou het jurkje waarschijnlijk snel in de prullenbak belandt zijn).

2 opmerkingen:

  1. Inderdaad dat je van te voren je stoffen wast, het is nogal een grote transformatie van glad naar crinkle/kreukeffect. Mooi zomers jurkje, inderdaad een heerlijk modelletje om vaak te dragen.

    Groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor het compliment.
      Haha ja, dat van tevoren wassen van stoffen voordat ik ermee aan de slag ga, blijf ik na dit 'incident' zéker doen😁!

      Verwijderen