Posts tonen met het label omni tempore. Alle posts tonen
Posts tonen met het label omni tempore. Alle posts tonen

dinsdag 8 februari 2022

Kersttrui voor voor manlief

 

Voor manlief maakte ik een simpele trui, precies zoals hij ze graag draagt. Om het geheel rustig te houden, ook de opdruk die ik met de snijplotter in flexfolie erop maakte in dezelfde kleur als de trui. Aangezien hij ook niet van een capuchon oid houdt, veranderde ik de halslijn door er een gewoon halsboord op te zetten. Volgende keer toch maar eens kijken naar een patroon van een trui met halsboord, want dit boordje valt net wat aan de wijde kant. De opdruk op het voorpand en de mouw zijn trouwens de coördinaten van ons huis, ik kwam niet op andere ideeën😅.




Stof: markt in Sittard

dinsdag 23 maart 2021

Een trui voor manlief


En dan het laatste kerst cadeau om te laten zien: een trui voor manlief. Net als wat ik deed voor de trui voor onze dochter, mat ik ook voor manlief een sweater op die hij graag draagt. En omdat dit ook een basic trui is, gebruikte ik het Omni Tempore patroon hiervoor. 
Ik verving wel de capochon voor een halsboord want hier wordt manlief niet blij van truien met zo'n kraag of capuchon. Met verder zga geen aanpassingen was het patroon snel getekend en zat de trui snel in elkaar. Dat was maar goed ook, want ik had maar een enkel uurtje om de trui nog op tijd af te hebben voor kerst. Gelukkig had ik ook nog net op tijd de nieuwe boordstof binnen (die echt precíés de goede kleur blauw is voor deze joggingstof die ik nog had liggen), anders was er überhaupt geen trui voor manlief onder de boom geweest😅.




Patroon: Omni Tempore van Sofilantjes
Stof: van de markt in Sittard
Boordstof: Heavy rib van Omalie

vrijdag 19 maart 2021

Dochterlief is helemaal blij met haar nieuwe trui


Zelfs voor onze middelste 
 hoefde ik niet na denken over wat ik voor haar zou maken voor kerst.
Toen ze met haar studie in Leiden begon kreeg ze een ruim zittende trui van de studie vereniging. Sindsdien woont ze zo ongeveer in deze trui. Als het niet al te koud is, draagt ze hem zo. Maar als ze het echt koud vindt, is hij ruim genoeg om over haar 'gewone' trui te dragen. Alleen in de zomer komt De Trui in de kast terecht, de rest van het jaar wisselt hij van plaats tussen haar lichaam en de wasmachine en waslijn😉. Ik besloot dus De Trui na te maken, dan is er altijd wel eentje schoon.


Ik had nog wel een stuk warme zachte joggingstof liggen, groot genoeg voor een Trui2.0. Toen De Trui amper droog was na het wassen, mat ik hem stiekem op: de breedte, lengte, halswijdte, heup(boord)wijdte en de mouwen natuurlijk.
Die afmetingen nam ik over op een patroon voor een basic sweater, hier gebruikte ik het volwassen patroon van de Omni Tempore voor. Ik hoefde zga geen aanpassingen te maken, dus het patroon was snel getekend. Ik liet alleen de capuchon/kraag weg en verving die voor een halsboord.


Omdat dit een simpel model is, zat hij ook zo in elkaar. Ik besloot de Trui2.0 wat op te leuken met flexfolie. Kort daarvoor had ze twee plaatjes van één van haar favoriete films uitgezocht, dus die koos ik uit om met de Cameo snijplotter uit te snijden en op de Trui2.0 te persen. 
Ik koos voor zwarte boorden en zwarte flexfolie voor deze bordeaux rode trui, waardoor het een rustig geheel is geworden. (Bordeaux rode boordstof in precies dezelfde kleur/tint als de joggingstof was ik tot nu toe nog niet tegen gekomen en ik heb die stof toch al een paar jaar in huis)
Dit cadeau was een schot in de roos, dochterlief is er helemaal blij mee😊.


Stof: had ik nog liggen, ooit op de markt in Sittard gekocht
Boordstof: van der Heiden, markt Sittard
Flexfolie: Bsb shop
Plaatjes: Sally en Jack Skellington, beiden Silhoutte Design Store

woensdag 16 december 2020

Van kinder patroon tot volwassen hoodie


Vorig jaar maakte ik tijdens een samennaaidag bij Mamarieke een stoere set van een hoodie en joggingbroek voor onze jongste. Ik gebruikte daar een mooie dikke petrol/teal kleurige zachte joggingstof voor die ik hier in Sittard op de markt kocht. De stof had halverwege een weef/brei fout over bijna een meter lengte en daardoor kreeg ik een super groot stuk mee voor een leuk prijsje. Op het stuk waar de fout zat, was elke 2cm (heel regelmatig) een streep over de hele breedte te zien. Leuk, dacht ik nog, kan ik de mouwen van dat streep gedeelte maken ofzo. Maar hoe verbaasd was ik, toen er na het wassen van de stof, geen enkele streep meer te zien was😵...



Maar goed, ik had dus veel meer stof dan ik nodig had voor de set van onze jongste telg. Dat stuk ging toen weer terug de kast in en ik bedacht dat het leuk zou zijn om er net zo'n hoodie voor de oudste van te maken. Het duurde even, maar zo gezegd zo gedaan, en nu het weer kouder werd ging ik aan de slag voor voor onze oudste.

Ter vergelijking: dit is het origineel dat ik vorig jaar voor onze jongste maakte

Omdat ik voor onze jongste het Velocitas patroon van Sofilantjes gebruikte, vond ik het wel zo netjes om voor onze oudste ook een Sofilantjes patroon te nemen, het is tenslotte 'hun' colorblock die ik wilde gebruiken. (hij past met zijn ruim 1,80m tenslotte al lang niet meer in de kindermaten)
Dus pakte ik het Omni Tempore patroon voor volwassenen erbij, maakte een heel patroondeel van het voorpand en knipte dat vervolgens op het oog/op gevoel in dezelfde stijl als de Velocitas colorblock weer in stukken. Ik mat de halslijn van de Omni Temore op en vergeleek dat met de capuchon van de Velocitas (ik vond het namelijk wel zo leuk als deze hoodie een zelfde capuchon kreeg als het origineel). Omdat de Velocitas capuchon erg wijd is, had ik niet eens de grootste maat capuchon nodig. Maar de halslijn van de Velocitas is dan wel wijd, de capuchon zelf moet natuurlijk ook groot genoeg zijn om bij onze volwassen oudste op zijn hoofd te passen. Daarom tekende ik de ronding van de capuchon een stuk groter.


Ik naaide ook hier een zelfde 'sierstiksel' op het driehoekige colorblock deel van het voorpand en daar naaide ik ook weer een stuk tricot achter zodat de stiksels niet zouden irriteren op de blote huid.

Bij de hoodie die ik voor onze jongste maakte kreeg ik de vraag waarom ik wel nestels op de capuchon had gemaakt maar er geen koord doorheen had geregen.
 


Vorig jaar kon ik geen mooie kleur koord vinden, vandaar dat ik dat gemakshalve maar wegliet, maar nu vond ik wel een kleur koord die mooi bij de stof staat. Helaas is de prachtige kleur van de stof gewoon niet (goed) op de foto te krijgen: op de foto's lijkt hij veel te blauw. Het koord daarentegen lijkt weer veel te groen op de foto's, vandaar dat de kleuren niet lijken te matchen😩. Iedereen die de hoodie in het echt ziet, ziet gelukkig dat stof, boorden en koord wel mooi bij elkaar staan😍.


Patroon: Omni Tempore hoodie met de colorblock van Velocitas, beiden van Sofilantjes.
Stof: markt in Sittard

zaterdag 14 maart 2020

Wilde dieren



Op de één of andere manier kan ik dat niet: een stof die ik koop meteen verwerken. Er liggen altijd nog zoveel projecten te wachten, dat zo'n nieuw stofje altijd eerst in mijn voorraad belandt. Zo ook deze stoffen. (En dan ben ik nu, voor mijn doen, nog best snel geweest om ze om te toveren tot truien😉.)
Één van de stofjes zag ik in de herfst op fb voorbij komen, ik was meteen verliefd en ging op zoek waar het te koop was. Toen ontdekte ik dat het eigenlijk in een serie van 4 verschillende all-over prints van Lillestof 'thuis hoorde'. Het is allemaal zachte 'summersweat', dus mooi voor wat dunnere truien.
Aangezien oudste zoon en jongste zoon allebei net de andere dierenprint leuk vonden, móest ik wel allevier de stoffen in huis halen😄.

Eerst wilde ik voor oudste zoon aan de slag. Hij vond de 'fauna' dierenprint cool icm de bruin/kaki stof. Maar er moest niet teveel van de dierenprint in de trui komen, dat zou de trui mogelijk wat kinderlijker maken en dat wil een 20 jarige natuurlijk niet. Dus het mocht alleen deels in het voorpand komen.
Met die 'instructies' kon ik wel wat😊.



Ik koos voor het patroon de omni tempore van Sofilantjes, dit stofje vroeg om een simpel patroon en deze maakte ik al eerder en zit zoonlief altijd goed. Alleen het patroondeel van het voorpand boven en onder iets schuin doorknippen zodat de fauna (dieren) print alleen in het midden komt, de bruin/kaki moest er dan boven en onder komen.



 Ook de capuchon voerde ik met de fauna stof:



Omdat het achterpand wel een heel groot vlak bruin/kaki werd (met de mouwen en de capuchon ook in dezelfde kleur), zette ik daar een rand/streep diep-donkerblauw tussen.

Dat was zomaar een ingeving en ik moet zeggen: ik ben erg blij dat ik dat gedaan heb.



Want zeg nou zelf: het voegt net dat beetje éxtra toe😏. (en het past ook nog eens mooi bij de donkerblauwe boorden die zoonlief erbij koos)

Toen de trui voor oudste zoon af was, begon ik maar gelijk aan de trui voor jongste zoon. Ik had al direct toen ik de stoffen zag, een plaatje in mijn hoofd hoe deze trui eruit moest komen te zien. En laat nou net, met wat knipwerk hier en daar, het velocitas patroon daar geschikt voor zijn (de optie met de rechte colorblock dan).



Bij deze trui maakte ik gebruik van de 'alaska' dierenprint met steeds een smalle rand van de bruin/kaki stof tussen de ijsblauwe- en alaska (dieren) print in.



Zelf koos zoonlief dat hij middenvoor een rij met de roofvogels wilde en middenachter moest een rij met de beren komen.



Ook voor de mouwen koos hij zelf waar hij welke dieren wilde hebben. En ik moet zeggen: dat met die mouwen heeft hartstikke leuk uitgepakt, als je naar de volgorde van de rijen met verschillende dieren kijkt die elkaar afwisselen. Van linker mouw, voor/achterpand naar rechter mouw, de beren en roofvogels blijven netjes om en om staan (zowel aan de voor- als aan de achterkant. En daar word je natuurlijk blij van als perfectionist haha😁).


donderdag 19 december 2019

Pakjesavond

Pakjesavond is waarschijnlijk bij de meeste mensen al niet meer heel vers in het geheugen zo met de kerst voor de deur, maar de surprise die ik van mijn lieve nicht kreeg móéten jullie zien!


Zij maakte een heel thee servies met mijn logo erop. De kopjes, theepot, en de schoteltjes maakte ze zelfs eigenhandig van klei op de draaischijf. Daarna kwam mijn logo erop en werd het servies in de keramiek oven gebakken. 



Ze maakte zelfs nog een  bijpassend dienblad en een theemuts erbij. Nu kan ik dus thee drinken in stijl, zo gaaf😍😎!

Natuurlijk maakte ik zelf ook een surprise. Ik trok het lootje van de dochter (21 jaar) van mijn zus, net zo'n Harry Potter fan als mijn eigen dochter. Dus de keus was snel gemaakt: zij is vast blij met net zo'n mantel als die van dochterlief.


Dus maakte ik er voor haar ook eentje, uiteraard compleet met Gryffindor embleem.


Nu kunnen ze dus twinnen met beiden dezelfde mantel😉.



Maar ik maakte nog meer. In het bericht over de samennaaidag schreef ik al dat ik aan een project begon waar ik nog niks over kon zeggen.
Ik beloofde namelijk ooit aan mijn nicht (die van het thee servies) dat ik een trui voor haar zou maken, àls ik een mooi paneel zou vinden met een dier erop. Die vond ik een paar maanden geleden eindelijk bij Mamarieke. 


Ik gebruikte het omni tempore patroon, maar zette er de col van de semper sweater op. (Ik weet dat de col voor een trui in een kinder maat is en de trui zelf voor volwassenen, maar dat past op de één of andere manier prima op elkaar, deed zoiets ook al vaker voor een trui voor onze oudste😊)
De col pimpte ik nog met 2 kant en klare nestels en een stukje katoenen koord ertussen.


Het heeft even geduurd, maar nu kon de trui voor mijn nicht dan als verrassing in de zak😊.