Posts tonen met het label sierstiksel. Alle posts tonen
Posts tonen met het label sierstiksel. Alle posts tonen

woensdag 27 januari 2021

Ze lijken op jeans maar het zijn joggingbroeken...


 Natuurlijk wil onze jongste graag elke dag in zijn comfortabele joggingbroek lopen (welk kind wil dat nou niet?), maar ik wil graag dat hij er wat netter uitziet in het openbaar... Daar heb ik nu wat op gevonden: ik kwam een mooie diep zwarte soort joggingstof tegen die aan de buitenkant een ingebreid/ingeweven jeans effect heeft en aan de binnenkant knuffelzacht is als alpenfleece.
In de zomer maakte ik al een aantal Alex joggers van Misusu patterns voor onze jongste, allemaal in de korte versie.

Nu maakte ik er een lange variant. Weer 2 maten langer dan de breedte en dan nog een aantal cm verlengd vanwege zijn lange benen. Omdat het doel was om een broek te maken die niet op een joggingbroek lijkt, verlengde ik de pijpen nog wat meer zodat ik er een zoom in kon maken ipv een boord aan de enkels (is het nog allemaal te volgen😉? In het kort: de broek werd een héél stuk langer dan de bij hem passende breedte maat)
Net als de korte versies voor de zomer, vind ik deze lange versie ook erg leuk. Het patroon zit goed in elkaar en de werkbeschrijving is duidelijk en goed te volgen.

Ookal zie jet bijna niet met zwart garen op de zwarte stof, toch wilde ik graag sierstiksels op de zakken maken.



Ook maakte ik van dezelfde stof nog een broek waar ik het Beatum bikerpants patroon van Sofilantjes voor gebruikte. Mijn eerdere versie zie je hier.


Natuurlijk moest ook deze flink verlengd worden voor zijn smalle taille en lange benen, plus dat ik er geen enkelboord aan wilde, dus daar moest ook extra lengte voor worden toegevoegd.


Beide broeken zitten wel wat los aan de achterkant om de heupen, maar hé, het zijn tenslotte joggingbroek patronen.

Ook hier zie je het niet goed, maar ook bij deze broek kon ik de sierstiksels op de achterzakken niet laten. Bij beide broekengebruikte ik hier Denim Doc garen voor. Mooi doorstik/ siergaren wat minder dik is dan ander doorstikgaren dat ik ken en waarbij ik de spanning van mijn naaimachine maar een klein beetje hoef aan te passen.
Ik maak zulke sierstiksels trouwens wel met een stukje scheurvlies aan de achterkant van de stof (wat ik later weer weg scheur) om een mooier stiksel te krijgen en de stof tijdens het naaien te stabiliseren.

En meneer heeft weer twee favoriete broeken. Vaak gaan ze gelijk van de waslijn weer aan en belanden niet eens meer in de kast😉.




Patroon: Alex jogger van Misusu patterns
Stof: van der Heyden stoffen op de markt in Sittard
Siergaren: Mettler Denim Doc van Mamarieke

maandag 3 juni 2019

Waar word je als 7 jarig jongetje blij van?

Als je moeder thuiskomt van de markt in Maastricht met een stof met dino-skeletten erop natuurlijk! 
En je begint enthousiast te springen als je moeder je mét stof en al een ruimte in stuurt waar je normaal gesproken geen hand voor ogen kunt zien, en waar dan al die dino's mooi oplichten:-)

Hij moest wel even wachten tot de dino stof tot shirt werd omgetoverd (dagje markt in Maastricht was in november en de stof was echt te dun voor de winter), maar dan heb je ook wat. (Ook als jongen van 8 jaar word je blij van glow in the dark dino's op je shirt;-) 





Ik heb gewoon het Billie patroon van 'Zonen09' weer gebruikt. Normaal stik ik de zomen met de tweelingnaald op de naaimachine, maar met het glow in the dark garen van mamarieke wilde ik een meer zichtbaar stiksel. Ik koos voor een sierstiksel  dat wel wat weg heeft van pootafdrukken (eerst natuurlijk even uitgetest of het wel een rekbaar stiksel was).

Zowel de dino's als de stiksels zijn prima te zien in het donker: