Posts tonen met het label spijkerbroek. Alle posts tonen
Posts tonen met het label spijkerbroek. Alle posts tonen

dinsdag 6 april 2021

Nog een spijkerbroek voor mezelf


Na mijn eerste versie van de spijkerbroek uit de Burda style van augustus '19, maakte ik nog een spijkerbroek voor mezelf.


Ook met deze ben ik helemaal blij. Ik paste bij de nieuwe versie wederom echte jeans naden toe (
hoe ik dat precies deed, lees je hier). 


Maar goed dat ik ook deze op naailes maakte, want de stof was toch weer wat anders dan die ik voor de eerste jeans gebruikte en andere stof valt ook weer anders. Wat bij een broek echt wel verschil maakt.


Deze keer gebruikte ik voor alle zichtbare stiksels denim doc garen, net wat dunner dan de meeste andere doorstik garens, wat mijn machine fijner vindt (daardoor hoefde ik bijna niks aan de spanning te veranderen).



Deze keer had ik gelukkig geen ruzie met het knoopsgat, in tegenstelling tot de vorige keer😬


Ook de riem lussen gingen super goed deze keer, dus daar wil ik zeker even een foto van laten zien:





Patroon: broek 104, Burda style augustus2019
Stof: coupon markt Sittard, van der Heiden stoffen
Fournituren: Mamarieke

vrijdag 6 november 2020

Een bijna echte jeans voor onze jongste


 Zoals inmiddels waarschijnlijk wel bekend, is onze jongste (net als zijn broer en zus trouwens) van het model 'gespierde spijker'. Dat betekend dat het lastig is om broeken voor hem te kopen en als ik er dan eentje vind die enigszins past, moet het knoopsgaten elastiek flink aangesnoerd worden. Met een shirt eroverheen valt dat nog niet zo op, maar het zit natuurlijk niet echt lekker, zo'n opgepropte spijkerbroek in je middel😫...


Maar ja, een spijkerbroek maken is best veel werk dus daar begin ik niet aan voor een kind in de groei (sorry jongen). Maar laatst kwam ik op FB een patroon tegen van een broek zonder gulp, glad aan de voorkant met elastiek in het achterpand: de Cape Breton van Pollywoggles. Degene die hem gemaakt had was er erg enthousiast over dus waagde ik het erop en kocht het patroon. Het patroon is gemaakt voor niet rekbare/geweven stof, maar zoonlief vindt dat hij in een niet rekbare broek niet vrij genoeg kan bewegen dus besloot ik het patroon in een rekbare jeans te proberen. En "Oh ja mama, ik wil wel gewone spijkerbroek zakken aan de voor- en achterkant hé." (dat ik het maar even wist en niet één van de ronde zak opties aan de voorkant zou naaien die het patroon 'voorschrijft'😉).

Voor 'gewone' spijkerbroekzakken moest het patroon wel een beetje verbouwd worden aan de voorkant, maar met een beetje tekenwerk was dat zo opgelost. Ook tekende ik er achterzakken bij want daar voorzag het patroon niet in. Ik tekende het patroon 2 maten langer dan de breedte en vanwege zijn lange benen kwamen er nog eens 3cm bij (zou ik het geheel 3 maten langer tekenen, zou de broek hem te hoog in de taille vallen).


Het was iets meer denkwerk met naaien omdat ik steekzakken in het voorpand tekende, en dus ook een tailleband nodig was die in het originele patroon niet aanwezig is, maar het geheel zat vrij snel in elkaar. Ik tekende alleen die tailleband voor het voorpand (voor het achterpand was dat niet nodig) en omdat ik een soepele rekbare jeansstof gebruikte, heb ik die wel verstevigd met vlieseline. Anders zou de broek misschien makkelijk afzakken, er zit tenslotte ook al elastiek achter in de taille.

Er kan prima gevoetbald worden in zijn nieuwe broek

De wijdte van de pijpen paste ik ook nog naar de wensen van zoonlief aan want die vond hij véél te wijd. "Ze moeten zo strak overal, mama." "Maar je wilt toch nooit een skinny jeans?" "Nee, normaal niet, maar als jij hem maakt wel." Maar eenmaal de pijpen smaller gemaakt, precies zoals hij het had aangegeven, vond hij ze toch te strak. Gelukkig had ik het teveel aan stof nog niet weggeknipt, dus kon ik de pijpen weer wat minder strak maken. Nu zijn ze meer 'slim fit' ipv 'skinny' en zo is meneer helemaal tevreden. Kind blij, mama blij😃.



Patroon: Cape Breton van Pollywoggles
Stof: rekbare jeans van van der Vorst op de markt in Sittard


maandag 29 juni 2020

Een heuse spijkerbroek voor mezelf



Het was best een groot project en ik heb er ook lang over gedaan
(mede doordat de naailessen stil liggen door de lockdown), maar ik vond het erg leuk om te doen en ik ga er zeker nog eentje maken, zo'n spijkerbroek. Met alles erop en eraan: echte jeans naden, sierstiksels op de achterzakken, jeansknoop en nieten/klinknagels. (hoe ik die jeans naden naaide, lees je in deze tutorial die ik erover schreef)


Wel echt een naailes project, want zonder juf Els wordt het vast niet zo'n succes😅.


Uiteindelijk is mijn spijkerbroek toch afgekomen, iets met mezelf een schop onder mijn kont moeten geven, nadat de lessen al weken stil lagen en dit spijkerbroek-project maar in de kast bleef liggen....😆. En ik ben er super blij mee, hij draagt heerlijk😃!


De broek zat al helemaal in elkaar op het moment dat de lockdown begon, alleen de band met lussen moesten er nog op. Met nog wat hulp-op-afstand en fietstochtje naar juf Els, zodat ze even meekijken naar een aanpassing, lukte dat prima thuis. 


Hopelijk kunnen we na de zomervakantie weer met naailessen beginnen, want ik wil er zo nog wel eentje😊.


Patroon: nr. 104 uit de Burda style, augustus 2019
Stof: stretch jeans van de markt in Sittard


Één naad met verschillende namen



Aangezien ik nog een grote lap
(stretch) jeansstof had liggen, wilde ik graag tijdens naailes een spijkerbroek maken. Maar als ik dan toch de moeite neem om een spijkerbroek te maken, leek het me wel zo leuk om dan ook van die echte jeans naden toe te passen.
Waar ik meende dat zo'n naad gewoon alleen maar 'jeans naad' heet, blijkt hij meer namen te hebben. Zo heet hij o.a. ook 'dubbele platte naad', 'platstik naad' en 'kap naad'.

Zo ging ik te werk, nadat ik eerst alle patroondelen had uitgeknipt (met 2cm naadwaarde) en doorgeslagen/gelust. (let wel: deze naad kan je alleen toepassen aan de binnenbeen naden, omdat de panden nog open moeten liggen tijdens het naaien).


Knip de naadwaarde van de voorpanden terug tot 1cm. (de naadwaarde van de achterpanden blijft 2cm).


Zorg dat de lusdraadjes netjes op elkaar liggen (met de voorpanden bovenop) en vouw en speld de naadwaarde van het achterpand om die van het voorpand heen.


Om het straks bij het naaien makkelijker te hebben, rijg de omslag vast.


Draai de panden met de goede kant naar boven en speld het voorpand op de naadwaarde vast.


Naai nu (met doorstikgaren) eerst een stiksel vlak langs het randje van de naadwaarde.


Naai daarna een stiksel (weer met doorstikgaren) naast het eerste stiksel, nu vlak langs de rand van de naadwaarde die onder de stof ligt.


Zo ziet de naad er dan aan goede- en 'verkeerde' kant hetzelfde uit.


Toen ik bij de naailes zei dat ik deze jeans naden wilde toepassen, vroeg naai juf Els waarom ik dat in hemelsnaam zou willen. Het leek mij gewoon leuk om eens gedaan/geprobeerd te hebben, en als ik het bij het naaien van een spijkerbroek al niet zou doen, zouden zulke naden er waarschijnlijk nooit van komen. En ik moet zeggen: ik ben blij dat ik die jeans naden idd heb toegepast. Ik vond het leuk om te doen en het gaf me ook gewoon voldoening😇. Ik heb nog een lap jeans liggen en ook daar wil ik een spijkerbroek van maken. En dan ga ik ook weer deze techniek toepassen. Ik wil dan wel de naadwaarde wat smaller maken, want ik vind het mooier als de twee stiksels wat dichter bij elkaar liggen.