maandag 29 juni 2020

Één naad met verschillende namen



Aangezien ik nog een grote lap
(stretch) jeansstof had liggen, wilde ik graag tijdens naailes een spijkerbroek maken. Maar als ik dan toch de moeite neem om een spijkerbroek te maken, leek het me wel zo leuk om dan ook van die echte jeans naden toe te passen.
Waar ik meende dat zo'n naad gewoon alleen maar 'jeans naad' heet, blijkt hij meer namen te hebben. Zo heet hij o.a. ook 'dubbele platte naad', 'platstik naad' en 'kap naad'.

Zo ging ik te werk, nadat ik eerst alle patroondelen had uitgeknipt (met 2cm naadwaarde) en doorgeslagen/gelust. (let wel: deze naad kan je alleen toepassen aan de binnenbeen naden, omdat de panden nog open moeten liggen tijdens het naaien).


Knip de naadwaarde van de voorpanden terug tot 1cm. (de naadwaarde van de achterpanden blijft 2cm).


Zorg dat de lusdraadjes netjes op elkaar liggen (met de voorpanden bovenop) en vouw en speld de naadwaarde van het achterpand om die van het voorpand heen.


Om het straks bij het naaien makkelijker te hebben, rijg de omslag vast.


Draai de panden met de goede kant naar boven en speld het voorpand op de naadwaarde vast.


Naai nu (met doorstikgaren) eerst een stiksel vlak langs het randje van de naadwaarde.


Naai daarna een stiksel (weer met doorstikgaren) naast het eerste stiksel, nu vlak langs de rand van de naadwaarde die onder de stof ligt.


Zo ziet de naad er dan aan goede- en 'verkeerde' kant hetzelfde uit.


Toen ik bij de naailes zei dat ik deze jeans naden wilde toepassen, vroeg naai juf Els waarom ik dat in hemelsnaam zou willen. Het leek mij gewoon leuk om eens gedaan/geprobeerd te hebben, en als ik het bij het naaien van een spijkerbroek al niet zou doen, zouden zulke naden er waarschijnlijk nooit van komen. En ik moet zeggen: ik ben blij dat ik die jeans naden idd heb toegepast. Ik vond het leuk om te doen en het gaf me ook gewoon voldoening😇. Ik heb nog een lap jeans liggen en ook daar wil ik een spijkerbroek van maken. En dan ga ik ook weer deze techniek toepassen. Ik wil dan wel de naadwaarde wat smaller maken, want ik vind het mooier als de twee stiksels wat dichter bij elkaar liggen. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten