Posts tonen met het label voor de oudste. Alle posts tonen
Posts tonen met het label voor de oudste. Alle posts tonen

dinsdag 8 februari 2022

Als eerste de kersttruien voor de oudste

Geheel volgens traditie, maakte ik ook dit jaar voor mijn gezinsleden een trui voor kerst. Met enig verschil, dat ik deze keer eens ruim op tijd begon. Dan hoefde ik eens niet te haasten, zo had ik bedacht.... Ik had zelfs genoeg tijd om voor schoonpapa een trui te maken, hij zou ook dit jaar eeste kerstdag met ons vieren, was het plan.
Maar ja, als de jongste dan ter oren komt dat ik voor de oudste zelfs 2 truien heb, wil hij natuurlijk ook wel graag 2 truien. (iets met onrust in mijn hoofd die alleen wegging als ik naast de beoogde stof ook nog een coupon die ik voor hem had liggen opmaakte. De afmetingen van de coupon waren namelijk erg krap om een hele trui uit te halen, maar gewoon té leuk om hem niet te bestellen😅! Ik móést dus gewoon weten of er nou een trui uit kon of niet🙈... )
En dochterlief meldde, tweeëneenhalve dag voor kerst, dat ze eigenlijk, nu ze misschien na de kerstvakantie niet naar de universiteit (en dus naar de andere kant van het land op haar gehuurde kamer) zou kunnen, dat ze hier thuis een joggingbroek en warme trui tekort kwam... of ik daar alsjeblieft nog wat aan kon veranderen (hier grote puppy-ogen bij denken)?
Tja, voor je kinderen moet je wat overhebben, zoals schoonpsa altijd zegt... Dus was het alsnog haasten en op-het-laats-moment-werk. Máár, wel alles voor iedereen op tijd af😃! 
In deze post laat ik alleen de truien die ik voor de oudste zien, anders wordt het wel erg veel scrollen om alles te bekijken. 



Stof: OmaLie

btw, na veel passen en meten en de patroondelen op allerlei verschillende manieren op de stof leggen, kreeg ik deze trui nét uit die coupon waar ik het eerder over had😁


Stof: OmaLie

Een streepje voor voor de oudste


 
Ik naai niet vaak met streepjes-stof. Dat vind ik een ontzettend gedoe. Die streepjes móéten, uhh wil ik dan namelijk héél graag precies door laten lopen bij de naden, dus vermijd ik ze meestal. Maar deze streepjes waren toch wel erg leuk voor onze oudste, dus bestelde ik de stof toch. En hoe smal de streepjes ook zijn, ik kon het toch niet laten. Maar wél met resultaat want ze lopen zo precies door in de zijnaden dat je de naden bíjna niet ziet (behalve op de plekken waar de streepjes golven). En dat geeft dan weer wel voldoening😉.


Stof: OmaLie 

vrijdag 28 januari 2022

Thuis draagt hij een joggingbroek


De titel van deze post slaat op onze oudste.... Helemaal prima natuurlijk, lekker comfortabel thuis😊. Maar doordat hij de afgelopen twee jaar wel heel veel thuis heeft gezeten, want ook de universiteiten mochten niet open, vielen inmiddels de gaten in zijn twee oudste exemplaren. Omdat het model joggingbroek dat ik voor hem maak hem goed bevalt, maakte ik twee nieuwe voor hem. Kan hij er weer een tijdje comfortabel tegen.
 




woensdag 9 juni 2021

Snel shirt voor de oudste


Dit
 snelle shirt maakte ik voor de oudste omdat ik nog stof over had van een zelfde shirt voor manlief dat ik vorig jaar voor vaderdag maakte. Maakte ik er voor manlief een print van flexfolie met mijn silhouette cameo snijplotter op, zoonlief vond een print erop maar niks. Dit shirt van (viscose tricot) dus zonder extra print erop.





Stof: van de markt in Sittard

woensdag 10 maart 2021

Ook voor onze oudste een Berlin Tee

 

Ook voor onze oudste had ik al in mijn hoofd dat ik een Berlin Tee met dicht-rits-capuchon zou maken voor onder de kerstboom. Onze jongste kreeg er ook eentje, kijk maar.


En ook deze keer hoefde ik niet na te denken over de stof die zou gebruiken: een super mooie
 zwarte jackard jersey (wat dikker dan gewone katoen tricot omdat het dessin is ingebreid ipv erop gedrukt) van OmaLie.


De rits per meter kwam ook hier goed van pas voor de capuchon. 


Ik wilde er ook nog een opdruk met flexfolie voor maken en op verzoek sneed ik het logo van één van zijn favoriete pc spellen met de Cameo (snijplotter) uit voor op de borst en op de mouw, om het shirt net dat beetje extra te geven. De mouwen werkte ik af met zwarte boordstof en de zoom met de tweelingnaald. Ook dit cadeau viel goed in de smaak😊.


Stof: OmaLie
Fournituren: rits op de rol van Mamarieke, boordstof van Van der Heiden stoffen

woensdag 16 december 2020

Van kinder patroon tot volwassen hoodie


Vorig jaar maakte ik tijdens een samennaaidag bij Mamarieke een stoere set van een hoodie en joggingbroek voor onze jongste. Ik gebruikte daar een mooie dikke petrol/teal kleurige zachte joggingstof voor die ik hier in Sittard op de markt kocht. De stof had halverwege een weef/brei fout over bijna een meter lengte en daardoor kreeg ik een super groot stuk mee voor een leuk prijsje. Op het stuk waar de fout zat, was elke 2cm (heel regelmatig) een streep over de hele breedte te zien. Leuk, dacht ik nog, kan ik de mouwen van dat streep gedeelte maken ofzo. Maar hoe verbaasd was ik, toen er na het wassen van de stof, geen enkele streep meer te zien was😵...



Maar goed, ik had dus veel meer stof dan ik nodig had voor de set van onze jongste telg. Dat stuk ging toen weer terug de kast in en ik bedacht dat het leuk zou zijn om er net zo'n hoodie voor de oudste van te maken. Het duurde even, maar zo gezegd zo gedaan, en nu het weer kouder werd ging ik aan de slag voor voor onze oudste.

Ter vergelijking: dit is het origineel dat ik vorig jaar voor onze jongste maakte

Omdat ik voor onze jongste het Velocitas patroon van Sofilantjes gebruikte, vond ik het wel zo netjes om voor onze oudste ook een Sofilantjes patroon te nemen, het is tenslotte 'hun' colorblock die ik wilde gebruiken. (hij past met zijn ruim 1,80m tenslotte al lang niet meer in de kindermaten)
Dus pakte ik het Omni Tempore patroon voor volwassenen erbij, maakte een heel patroondeel van het voorpand en knipte dat vervolgens op het oog/op gevoel in dezelfde stijl als de Velocitas colorblock weer in stukken. Ik mat de halslijn van de Omni Temore op en vergeleek dat met de capuchon van de Velocitas (ik vond het namelijk wel zo leuk als deze hoodie een zelfde capuchon kreeg als het origineel). Omdat de Velocitas capuchon erg wijd is, had ik niet eens de grootste maat capuchon nodig. Maar de halslijn van de Velocitas is dan wel wijd, de capuchon zelf moet natuurlijk ook groot genoeg zijn om bij onze volwassen oudste op zijn hoofd te passen. Daarom tekende ik de ronding van de capuchon een stuk groter.


Ik naaide ook hier een zelfde 'sierstiksel' op het driehoekige colorblock deel van het voorpand en daar naaide ik ook weer een stuk tricot achter zodat de stiksels niet zouden irriteren op de blote huid.

Bij de hoodie die ik voor onze jongste maakte kreeg ik de vraag waarom ik wel nestels op de capuchon had gemaakt maar er geen koord doorheen had geregen.
 


Vorig jaar kon ik geen mooie kleur koord vinden, vandaar dat ik dat gemakshalve maar wegliet, maar nu vond ik wel een kleur koord die mooi bij de stof staat. Helaas is de prachtige kleur van de stof gewoon niet (goed) op de foto te krijgen: op de foto's lijkt hij veel te blauw. Het koord daarentegen lijkt weer veel te groen op de foto's, vandaar dat de kleuren niet lijken te matchen😩. Iedereen die de hoodie in het echt ziet, ziet gelukkig dat stof, boorden en koord wel mooi bij elkaar staan😍.


Patroon: Omni Tempore hoodie met de colorblock van Velocitas, beiden van Sofilantjes.
Stof: markt in Sittard

zondag 4 oktober 2020

Dezelfde stof, twee keer anders voor onze jongens

 

Bij het zien van deze coole stof online, ging ik er meteen mee naar boven om aan onze oudste te vragen wat hij ervan vond. De stof werd zonder meer goedgekeurd. Ook onze jongste vond hem gaaf, dus was hij snel besteld. Het naaien van de shirts voor beide broers duurde ietsje langer😉. Maar ik vind ze zo leuk geworden, samen in hetzelfe shirt-maar-dan-anders.
De oudste kreeg een Billie van Zonen09 (zijn eerste versie met gewone mouwen ipv raglan mouwen) en voor de jongste gebruikte ik voor het eerst het Cessim patroon van Sofilantjes. (Waar ik bij de eerdere kinder patronen die ik van Sofilantjes maakte de hals altijd erg wijd vond, was hij bij de Cessim te strak. Daar moest dus het tornmesje aan te pas komen. Er kwam een wat wijder halsboord, de hals opening zelf heb ik niet wijder gemaakt. Het was dus echt het boord zelf dat te strak was)

Ik wilde onze jongens zo op de foto zetten dat hun schouders op gelijke hoogte zijn. De jongste werd dus op een stoel gezet maar omdat hij dan net weer te hoog was, moest de oudste een beetje op zijn tenen staan😅 (klinkt een beetje omslagtig maar zo kon ik wel de foto's makkelijk bewerken😜)


Patronen: Billie van Zonen09 en Cessim van Sofilantjes

Stof: draken stof en zwarte uni tricot, beide van Mamarieke

woensdag 13 mei 2020

Kevers voor oudste zoon


Vorig jaar zag ik dit paneel al een paar keer in een webshop voorbij komen. Ik was er gelijk helemaal weg van voor onze oudste zoon, maar vanwege de afmetingen durfde ik het niet voor hem te bestellen. De kans was te groot dat ik er net geen shirt voor hem uit zou kunnen halen, dus ik besloot de stof niet te kopen want ik wist van tevoren al dat jongste zoon er absoluut níét blij mee zou zijn!


Een tijdje geleden zag ik dit paneel alweer voorbij komen, maar dan bij een online stoffen veiling op facebook. Voor dat bedrag wilde ik het risico wel nemen😏.


Het was wel héél precies werken, want ik had het paneel tot op de laatste millimeter nodig in de hoogte. Het kon ook alleen maar een shirt met raglan mouwen worden, anders kreeg ik het patroon niet uit de stof. En als ik dan toch bezig ben om zo secuur te werken, dan ga ik er ook echt voor en moet het ook precies symmetrisch uitkomen (lees: dan komt mijn innerlijke control freak naar boven😅).
Normaal gesproken laat ik de omgekrulde randen van de stof altijd voor wat ze zijn en gebruik ik die niet. Maar in dit geval had ik écht die omgekrulde randjes nodig, anders zou het shirt te kort worden. Dus vooral met omzomen van de onderkant, was dat voorzichtig de randen strijken, precies op de overgang van de print de 'rafelstjes' wegknippen en de zoom met heel veel spelden vastzetten (echt om de 1,5 cm ofzo zat een speld😁).


De mouwen werden een centimeter of 2 korter dan gebruikelijk, maar dat was alle stof die het paneel had (maar zeg nou zelf: dat valt niet op toch😉)



Het is zelfs min of meer gelukt om het halsboordje symmetrisch te krijgen, al zag ik pas ná het doorstikken dat het beter had gekund (weer iets met mijn innerlijke control freak geloof ik🙈...)

Patroon: Billie van Zonen09, raglan volwassen versie
Stof: paneel van Bipp, van een online stoffen veiling

zaterdag 14 maart 2020

Wilde dieren



Op de één of andere manier kan ik dat niet: een stof die ik koop meteen verwerken. Er liggen altijd nog zoveel projecten te wachten, dat zo'n nieuw stofje altijd eerst in mijn voorraad belandt. Zo ook deze stoffen. (En dan ben ik nu, voor mijn doen, nog best snel geweest om ze om te toveren tot truien😉.)
Één van de stofjes zag ik in de herfst op fb voorbij komen, ik was meteen verliefd en ging op zoek waar het te koop was. Toen ontdekte ik dat het eigenlijk in een serie van 4 verschillende all-over prints van Lillestof 'thuis hoorde'. Het is allemaal zachte 'summersweat', dus mooi voor wat dunnere truien.
Aangezien oudste zoon en jongste zoon allebei net de andere dierenprint leuk vonden, móest ik wel allevier de stoffen in huis halen😄.

Eerst wilde ik voor oudste zoon aan de slag. Hij vond de 'fauna' dierenprint cool icm de bruin/kaki stof. Maar er moest niet teveel van de dierenprint in de trui komen, dat zou de trui mogelijk wat kinderlijker maken en dat wil een 20 jarige natuurlijk niet. Dus het mocht alleen deels in het voorpand komen.
Met die 'instructies' kon ik wel wat😊.



Ik koos voor het patroon de omni tempore van Sofilantjes, dit stofje vroeg om een simpel patroon en deze maakte ik al eerder en zit zoonlief altijd goed. Alleen het patroondeel van het voorpand boven en onder iets schuin doorknippen zodat de fauna (dieren) print alleen in het midden komt, de bruin/kaki moest er dan boven en onder komen.



 Ook de capuchon voerde ik met de fauna stof:



Omdat het achterpand wel een heel groot vlak bruin/kaki werd (met de mouwen en de capuchon ook in dezelfde kleur), zette ik daar een rand/streep diep-donkerblauw tussen.

Dat was zomaar een ingeving en ik moet zeggen: ik ben erg blij dat ik dat gedaan heb.



Want zeg nou zelf: het voegt net dat beetje éxtra toe😏. (en het past ook nog eens mooi bij de donkerblauwe boorden die zoonlief erbij koos)

Toen de trui voor oudste zoon af was, begon ik maar gelijk aan de trui voor jongste zoon. Ik had al direct toen ik de stoffen zag, een plaatje in mijn hoofd hoe deze trui eruit moest komen te zien. En laat nou net, met wat knipwerk hier en daar, het velocitas patroon daar geschikt voor zijn (de optie met de rechte colorblock dan).



Bij deze trui maakte ik gebruik van de 'alaska' dierenprint met steeds een smalle rand van de bruin/kaki stof tussen de ijsblauwe- en alaska (dieren) print in.



Zelf koos zoonlief dat hij middenvoor een rij met de roofvogels wilde en middenachter moest een rij met de beren komen.



Ook voor de mouwen koos hij zelf waar hij welke dieren wilde hebben. En ik moet zeggen: dat met die mouwen heeft hartstikke leuk uitgepakt, als je naar de volgorde van de rijen met verschillende dieren kijkt die elkaar afwisselen. Van linker mouw, voor/achterpand naar rechter mouw, de beren en roofvogels blijven netjes om en om staan (zowel aan de voor- als aan de achterkant. En daar word je natuurlijk blij van als perfectionist haha😁).


zaterdag 15 juni 2019

The creepy feeling you're being watched




Het gevoel dat er ogen in je rug prikken... Dat krijg je wel een beetje van dit shirt dat ik voor onze oudste maakte.




Zoals ik al eerder vertelde, word ik altijd erg blij als ik eens een keertje een stofje tegenkom waar ik onze oudste blij mee kan maken. Deze keer kwam er een idee in mijn hoofd met een stofje dat ik al een paar jaar in de kast had liggen. (of eigenlijk was het maar een half stofje. Ik maakte er namelijk een paar jaar geleden al een topje mee voor onze middelste😅)

Het idee kreeg ik toen ik op een avond in bed stapte: ogen die vanachter een 'gescheurd' zwart shirt naar buiten kijken.
Ik zag ooit in een blog bericht van Jos een techniek die ik graag wilde uitproberen. Het is een totaal ander resultaat geworden dan het Max Verstappen shirt dat Jos maakte, maar de techniek die ik gebruikte is wel min of meer hetzelfde.

Omdat ik best een groot stuk van de zwarte stof zou moeten wegknippen, besloot ik de zwarte stof alvast een beetje op maat te snijden. Ik reeg de zwarte stof met grove steken aan de 'ogen stof' en langs de randen lijmde ik de lagen stof aan elkaar vast met oplosbare textiellijm, om te voorkomen dat de boel zou gaan schuiven bij het naaien.



Daarna reeg ik het het patroonpapier voor de zwarte delen, waar ik al 'scheuren' had opgetekend, vast op de juiste plaats op de stof. Nu kon ik precies op de getekende lijn naaien. Ik gebruikte de drievoudige rechte stiksteek omdat dat stiksel ook rekbaar is, anders zou het stiksel kunnen knappen bij het aan- en uitkleden. Ik gebruikte ook één van mijn speciale appliceer voetjes zodat ik zo goed mogelijk kon zien waar de lijn liep waar ik op moest naaien.
Ook ik begon, net als Jos in haar blog vertelt vanuit het midden te naaien.



Nadat beide zwarte delen zijn vastgenaaid, was het tijd om een paar millimeter langs de stiksels de zwarte stof weg te knippen.



Ook de achterkant van het shirt wilde ik bijzonder maken. Uit de 'ogen stof' zocht ik twee ogen uit. Daar streek ik dubbelzijdig vlies achter, speciaal om van rekbare stof applicaties te maken.



Daarna knipte ik de gekozen ogen netjes uit, pelde het papier van de lijmlaag af en bepaalde waar ik de ogen precies wilde hebben op het achterpand. Dan met een vochtige doek ertussen goed persen met een heet strijkijzer en het naaien kan beginnen.
Een stukje scheurvlies achter de stof op de plaats van de applicatie en een stukje in water oplosbaar vlies over de applicatie heen (anders gaat de stof toch trekken, is met mijn naaimachine mijn ervaring). Ik gebruikte seraflock garen in de naald.



Oké, het is een kwestie van heel goed voelen waar je moet naaien (zigzag steek, heel dicht op elkaar), dus best lastig met een donkere applicatie op een donkere stof, maar op een heel klein stukje na, waar ik er net halve millimeter te ver naast zat, is het goed gelukt. (en dat stukje heb ik kunnen 'repareren' door er nogmaals overheen te naaien met de zigzag steek iets breder). 
Na het naaien kan je de scheurvlies aan de achterkant eenvoudig weg scheuren en aan de voorkant heb ik het soluvlies ook voorzichtig zo ver mogelijk weggknipt. (lees: ik was ongeduldig en wilde het resultaat zsm zien, zonder het hele stuk vlies te moeten oplossen in water)



Zowel voor- als achterpand nog even uitspoelen in water (vanwege de lijm op het voorpand en de restjes soluvlies op het achterpand), goed laten drogen, en toen kon het shirt eindelijk in elkaar gezet worden. (door het uitspoelen waren de randjes van de stof wat omgekruld, dus met wat meer beleid dan gewoonlijk naaien en de zoom met wat meer spelden, maar dat mocht de pret niet drukken).
Nog even netjes strijken (én foto's maken natuurlijk) en zoonlief heeft weer een nieuwe longsleeve in de kast hangen😃. De raglan versie van Billie, Zonen09.



(joepie, nu ook een mannelijke versie van een paspop😄)




Ik vind het leuk als je een berichtje achterlaat, ik zal zoveel mogelijk proberen te antwoorden.

woensdag 29 mei 2019

Kijk naar de sterren

Voor onze oudste vind ik het altijd moeilijk om geschikte stoffen te vinden, dus als ik ergens tegenaan loop, word ik daar erg blij van. Maar eerst moet hij zelf ook zijn goedkeuring geven natuurlijk (studenten kunnen best kieskeurig zijn...)
Maar toen ik deze stof bij mamarieke zag, kreeg ik direct 'toestemming' van meneer. 

Dan is de stof uitgekozen, en volgen er vragen van mij als "wil je een shirt met korte of met lange mouwen?", en "wil je dan de mouwen van dezelfde stof of van een effen bijpassende kleur?". De keus was snel gemaakt: hij had niet zoveel longsleeves in zijn kast hangen en hij wilde graag de mouwen in een effen diep donker blauwe stof (die had ik nog in mijn voorraad liggen).

Het patroon is ook makkelijk en snel gekozen: hij draagt graag shirts met raglan mouwen en de smalle (volwassen) versie van het Billie patroon van 'zonen09' zit hem erg goed.

Hij is niet zo van het poseren voor de foto en vaak gaat zo'n shirt dan direct aan als het af is. Dat zou natuurlijk een goed moment zijn voor foto's, ware het niet dat hij zich een groot deel van de dag niet laat zien (hij verschanst zich boven op zijn kamer, hij vertrekt snel naar de universiteit, of hij heeft allerlei activiteiten met vrienden). Dus dan maar een foto op de paspop (wel achterstevoren want ik heb alleen een vrouwen torso;-))




(De kleuren zijn lastig te fotograferen, maar de mouwen en achtergrond zijn donkerblauw en de sterrenbeelden zijn turquoise)