woensdag 20 november 2019

Voor mijn Harry Potter fan


Eindelijk weer een naaiproject om over te bloggen😀, dit project stond al een hele tijd op mijn 'to-sew' lijstje: een Harry Potter mantel voor dochterlief. En nee, ze gaat hem absoluut niet met carnaval dragen! (ten eerste houdt ze niet van carnaval en ten tweede "Tijdens carnaval gooien ze met bier en het is veel te zonde als mijn mooie mantel vies wordt!")

Ik tekende het patroon zelf, met behulp van een (grond-)patroon van een vest.
Dat ik er met mijn hoofd niet bij was tijdens het tekenen, bleek toen de mantel in elkaar zat: het model was goed, maar ik was totaal niet tevreden over de pasvorm. Bij de schouders vond ik hem te krap, oeps... (er moet natuurlijk wel met een toverstok gezwaaid kunnen worden in zo'n mantel😉)
Gelukkig had ik de hoeveelheid stof wel heel ruim gerekend toen ik hem kocht, dus besloot ik het patroon aan te passen en overnieuw te beginnen (met wat passen en meten haalde ik dat net uit de stof die nog over was). En met succes deze keer!
Het heeft dan wel even geduurd voor de mantel 2.0 af was, maar dochter is er zo blij mee💖.



Ik voerde de mantel helemaal met rode (voering)stof maar voering en mantel zijn aan de onderkant los van elkaar gezoomd zodat het geheel zo mooi moglijk 'valt'. De mouwen maakte ik extra wijd met een golvende zoom-lijn onderaan. De capuchon is extra lang/groot en eindigt in een punt onderaan de rug. Ik maakte de mantel opzich al wijd maar door het partoondeel van het rugpand 6cm van de stofvouw af te leggen en daar een stolpplooi van de maken, creëerde ik nog eens 12cm extra wijdte in de mantel. Er zitten zakken in de zijnaden. En, last but not least, er prijkt een echt Gryffindor logo op het linker voorpand.

Ook op je 18e houd je nog steeds van een mantel waar je goed mee kunt zwieren:





8 opmerkingen:

  1. Echt een super mooie cape, jas! Ik zou , wat graag, dit patroon gebruiken voor mijn nichtjes. Ik hoop dat je me wil helpen.
    Ps: laatste vraag, waar heb je het embleem gekocht?
    Beste groeten,
    Agnes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Ik help je graag. Volgens mij hebben we inmiddels ook al via messenger contact met elkaar gehad, klopt dat?

      Verwijderen
    2. Oh ja, het Gryffindor embleem bestelde ik hier: https://dominia-shop.nl/producten/accessoires/emblemen/gryffindor-patch-groot

      Verwijderen
  2. Prachtige cape, maar vooral ook prachtige foto's, die onderste is echt helemaal geweldig!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Die onderste foto's zijn dankzij mijn lieve nichtje (die een betere camera op haar telefoon heeft dan ik;-) )

      Verwijderen
  3. Wat een super gaaf resultaat! Mijn nichtje van 13 zou dit graag ook maken (met hulp van oma;)) Mag ik vragen of je me aan het patroon zou kunnen helpen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel:)
      Ik help je graag. Als je contact met me opneemt via rmadekorte@gmail.com spreken we daar verder.

      Verwijderen
    2. Super fijn, Mail gestuurd!

      Verwijderen