woensdag 26 februari 2020

Shampoo bars maken


Een tijdje terug hoorde ik over shampoo dat níet in een vervuilende/ milieu belastende plastic fles zit: de zogeheten 'shampoo bar'. Op zich sprak me dit idee wel aan, en zo vroeg ik eens aan een paar vriendinnen of ze dit kenden...
Niet alleen kende een vriendin dit, ze maakte deze shampoo bars ook gewoon zelf! Zo ontstond het idee dat zij dit aan nog een andere vriendin en mij zou leren, als een soort privé-mini-workshopje.
Zo gingen we vorige week met zijn drieën aan de slag met het volgende recept en wij maakten er 4 bars van. Het is echt simpel en snel te maken! En zo'n bar zou lang mee moeten gaan (hoe lang? Dat moet natuurlijk nog blijken...).


INGREDIËNTEN:

250 gr SCI (=sodium cocoyl isethionaat)
40 ml water
40 gr kokos olie
20 gr shea butter
Etherische oliën naar gelang hoe sterk je ze wilt parfumeren. Wij gebruikten per bar nu 20 druppels

(SCI en shea butter werd hier besteld, de kokosolie kan je bij veel supermarkten kopen en is hetzelfde als je ook kunt gebruiken om eten te bereiden)

Zo ga je te werk:

De SCI smelt je met het water 'au bain marie'.


De kokos olie en de shea butter smelt je los in een pannetje


(let wel op: zet de warmtebron heel laag, want dit smelten gaat mega snel. Je wilt het alleen smelten, niet laten koken, dus dit heeft niet zoveel tijd nodig als het smelten van het SCI!)

Omdat wij 4 bars met elk een andere geur wilden, zetten wij van tevoren 4 schaaltjes klaar met in elk schaaltje de 20 druppels etherische olie.

Zo ziet de SCI er gesmolten uit:


Zo ziet de kokos olie met shea butter er gesmolten uit:


Als alle ingrediënten zijn gesmolten giet je de kokos olie en de shea butter bij de SCI en roer je het geheel goed door elkaar.


Wij verdeelden dit mengsel in de 4 kommetjes met etherische oliën (als je alle bars dezelfde geur wilt geven, roer je de etherische olie er natuurlijk gewoon in één keer doorheen) en om er de bars van te maken, duwden we het mengsel goed aan in een muffin vorm.
Je moet wel snel te werk gaan bij dit onderdeel, want het mengsel begint al heel snel te stollen. (vandaar dat ik hier ook geen foto van heb)


Bekleed de vorm wel eerst voordat je het mengsel erin doet, anders krijg je het er naderhand niet meer in zijn geheel uit. (Shame on me, want ik had niet van tevoren gekeken of ik nog muffun vormpjes in huis had, dus vandaar dat we moesten improviseren met plastic folie😔, is natuurlijk minder plastic dan een hele shampoo fles, maar toch...)

Ondanks dat het snel stolt, moeten de bars toch nog een nachtje in de vriezer om echt goed hard te worden.


De volgende dag hadden we dan 4 shmpoo bars, klaar voor gebruik.


Ik heb er inmiddels twee keer mijn haar mee gewassen: je haar gewoon nat maken zoals je gewend bent en er met de natte shampoo bar overheen wrijven tot je genoeg schuim hebt (het schuimt erg goed), even inmassere net als je gewend bent en weer goed uitspoelen.
Ik had wel echt nog conditioner/ crèmespoeling nodig (maar dat heb ik sowieso altijd nodig). Mijn haar is heerlijk zacht en het lijkt minder snel weer vet te worden (ook al kan ik daar nog niet heel veel over zeggen omdat ik het pas twee keer gebruikt heb).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten