vrijdag 28 januari 2022

Een zeer uitgebreid naailes project

 


Het duurde even, maar nu heb ik ook wat: een eigen softshell jas, dankzij de hulp en ideëen van naai-juf Els, in een softshell stof die liefde-op-het-eerste-gezicht was.
Zo bedacht Els dat het leuk zou zijn om alle naden aan de binnenkant, de capuchon, kraag, rits en alle buitenranden af te werken met satijn biaisband. Ik maakte zakken met blinde rits in beide zijnaden. de rits heeft 2 runners dus die kan (bijvoorbeeld op de fiets) onderaan ook open, wel zo handig met een langere jas. De mouwen zijn gevoerd met gladde voeringstof zodat het makkelijk aan- en uitrekken is. Ook de capuchun voerde ik met dezelfde  voeringstof en de kraag kreeg een voering van boordstof (want die gladde voering leek me niet prettig in mijn nek).
Voor het patroon gebruikte ik de lange versie van het Fleecejacke patroon van Anni Nanni. De schoudernaden verlegden we 2cm naar voren (voor mijn naar voren staande/gekantelde schouders) en vallen nu precies op de juiste plek. De capuchon pastte ik aan omdat ik een kraag én een capuchon wilde (het patroon voorziet maar in óf een capuchon óf een kraag). Ik maakte boorden met duimgaten voor warme handen in de mouwen* (ook daar voorziet het patroon niet in) en ik gebruikte het Cedar thumbhole cuff patroontje uit het pakket van verschillende duimgat-boorden van Sinclair patterns.
Het stuk softshell dat ik aanvankelijk bij OmaLie bestelde was niet genoeg voor deze jas (toen ik hem kocht had ik namelijk een heel ander patroon in mijn hoofd die minder stof vroeg), maar gelukkig had MaMarieke nog een allerlaatste stukje van dezelfde stof dat ik kon bemachtigen (halleluja voor dat laatste stuk😇). Op die manier had ik ruim genoeg om ook alle kleuren netjes in de panden én de mouwen door te laten lopen, hoe cool is dat😍.











*Wat nog best een gepuzzel was, samen met juf Els om die tussen de voering en de zoom van de mouwen in te krijgen😉
Patronen: Fleecejacke van Anni Nanni en de Thumbhole cuffs add on van Sinclair patterns
Stof: OmaLie en MaMarieke



Geen opmerkingen:

Een reactie posten