zondag 30 mei 2021

Zelf pizza maken, zo moeilijk is het niet

 


Zelf pizza maken is zóveel lekkerder dan de kant en klare variant. Moelijk is het niet, het kost alleen wel wat meer tijd, maar dat is het dubbel en dwars waard! En zo is hoe je dat doet:
Voor het deeg gebruik ik (voor zijn vijven, 600gr.) broodmix, meestal van de Welkoop, en laat ik met het pizzadeeg-programma door de broodbakmachine maken (gemak dient de mens tenslotte😉). Maar broodmix van een ander merk of deeg wat je helemaal zelf maakt is uiteraard ook prima. Ipv de paar gram boter die door het deeg moet, gebruik ik voor de pizza olijfolie en ik voeg ook regelmatig wat kruiden toe aan het deeg.


Voor de saus heb je nodig:
  • Ui
  • Paprika's
  • Wortel
  • Verse knoflook
  • Tomaten

En verder:
  • Knoflook olijven (ik zoek altijd het bakje uit met zoveel mogelijk knoflookteentjes erin)
  • Blikje tomaten puree
  • Pizza kruiden of andere kruiden die je lekker vindt

De groente wordt allemaal grof gesneden en de zaadlijsten haal je uit de tomaten, anders wordt de saus te nat voor pizza (zo'n zelfde saus kan je ook voor bijvoorbeeld pasta/lasagne maken, dan laat je de zaadlijsten van de tomaten lekker zitten, want die saus wil je juist weer met wat meer vocht erin).

Alle grof gesneden groente gaat op de bakplaat met wat olijfolie en zout en peper eroverheen en voor 30-45 minuten in de oven op zo'n 150 graden.


Na de oven (zet de oven direct even op 180 graden, voor de pizza zelf straks) schep ik dan alle groente met een schuimspaan van de bakplaat in de kom met de olijven, de knoflookteentjes van de olijven, kruiden, tomaten puree. Dit om weer zo min mogelijk vocht in de saus te krijgen (wederom, maak je pasta/lasagne saus op deze manier, dan doe je al het vocht van de groente juist wel in de saus).


Met de staafmixer maak je er nu een gladde saus van.

Je hebt natuurlijk ook nog ingrediënten nodig voor op de saus. Hier kan je van alles voor gebruiken dat je lekker vindt, dus gebruik je fantasie. Hier maak ik mijn gezin blij met:

  • Mozzarella
  • Geraspte kaas
  • Evt. stukjes cheddar of smelt kaas
  • Salami
  • Rauwe of gerookte ham
  • Stukjes olijf
  • Sukjes jalapeño peper
Intussen is de broodbakmachine hier dan klaar met het deeg, dus tijd om het deeg uit rollen tot het de hele bakplaat vult.
Deze hoeveelheid saus is wel genoeg voor 2 grote bakplaat-pizza's (en dan smeer ik echt een dikke laag saus!) de andere helft gaat in een bakje in de vriezer voor een volgende keer zelf gemaakte pizza😊.


Dan nog de rest van de ingrediënten er nog op verdelen en dan kan de pizza voor zo'n 15 minuten in de oven.
Eet smakelijk🍕.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten