woensdag 24 maart 2021

Goed zichtbaar in zijn nieuwe jas


Omdat de vorige softshell jas, die ik voor onze jongste zoon maakte, nu toch echt te klein is geworden, tekende ik een nieuw patroon (of eigenlijk hetzelfde patroon dat ik de vorige keer ook gebruikte, maar nu in een grotere maat😉). Ik gebruikte het Sky patroon van MiaLuna. Waarbij ik een maat groter tekende omdat hij de jas over zijn gewone trui moet kunnen dragen. De hals tekende ik een maatje kleiner zodat die mooi zou aansluiten voor extra warmte buiten in de kou. En de mouwen en armsgaten juist een maat groter omdat softshell stof minder rekbaar is dan sweat stof (waarvoor het patroon eigenlijk bedoeld is) en het kind wel goed moet kunnen bewegen.


Ook besloot ik om de jas zowel een (opstaande) kraag als een capochon te geven, waarbij ik de patroonlijn van de capuchon iets aanpaste voor een mooier resultaat.


Er moesten lange boorden aan met gaten voor zijn duimen, voor lekker warme handen.


En risten in de zakken, zodat hij veilig zijn fietssleutel in zijn zak kan bewaren.


Hij zocht zelf de stof uit, een reflecterende softshell van Omalie. Dat leek me een goede keus, want meneer fietst sinds kort helemaal zelf naar school, dus met een jas die goed reflecteerd, is hij mooi zichtbaar voor al het andere verkeer. Het jammere was alleen dat deze stof heel anders bleek te zijn dan de softshell stoffen die ik ken (die hebben een geweven uiterlijk, een lichte rek en een warme fleece aan de binnenkant). Hier zit totaal geen rek in, het geeft niet eens een klein beetje mee, het is meer een soort plastic-achtig materiaal met aan de binnenkant een soort pluizig 'vachtje'.

Toch besloot ik de stof en het uitgetekende patroon op goed geluk te gebruiken want ik had immers beiden al kant en klaar in huis...
De stof was erg lastig te verwerken en alles moest in één keer goed gaan, want eenmaal genaaid, zitten er gaatjes van het stiksel in de stof.
Ook besloot ik de jas te voeren met zwarte tricot omdat het 'vachtje' aan de binnenkant van de stof créme kleurig (en erg pluizig) is, het om een kinder jas gaat en ik betwijfel of deze stof echt gewassen kan worden, leek me dat een goed idee. Ik had alleen even buiten het verschil in rekbaarheid tussen de twee verschillen stof soorten gerekend, oeps🙈...
Het bleek dus een heel gedoe om de klus te klaren, maar uiteindelijk kan ik niet anders zeggen dan dat ik dik tevreden ben over het eindresultaat😃!

Om even te laten zien hoe goed de jas reflecteerd, hieronder twee foto's, letterlijk enkele seconden na elkaar gemaakt (dus echt met evenveel en hetzelfde licht!!!). Maar de eerste foto is zonder flits en de tweede foto mét flits (je ziet ook dat hij nog in dezelfde houding staat te wachten tot ik de flits op mijn telefoon heb aangezet)


 




Patroon: Sky Sweatjacke van MiaLuna
Stof: Omalie
Voering: Mamarieke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten