zaterdag 30 mei 2020

Zelf ijs maken van vers fruit


Super makkelijk, snel, heerlijk en gezond: zelf ijs maken! En je hebt maar maximaal een stuk of 3 ingrediënten nodig.
Deze keer maakte ik aardbeienijs. Dit recept is geen exacte wetenschap. M.a.w.: ik houd geen precieze hoeveelheden aan, alles gaat zo'n beetje op het oog en op gevoel😄...

Eerst maak je het fruit schoon (in dit geval dus aardbeien) en snijdt het in stukjes. Je verdeelt de fruitstukjes over een beslagkom o.i.d. en zet die een paar uur in de vriezer. (Ik zorg zelf altijd dat de stukjes fruit zoveel mogelijk tegen de wand van de kom liggen. Dat zorgt ervoor dat je de bevroren stukjes straks nog een beetje van elkaar los krijgt én zo bevriest het sneller. Gisteren zette ik rond 16u de bak met aarbeien🍓 in de vriezer en om 19u was alles netjes bevroren, mooi op tijd voor het toetje🍨)


Als de boel bevroren is, haal je de kom fruit uit de vriezer en maak je de stukjes fruit zoveel mogelijk los van elkaar. Hiervoor kun je gewoon een lepel gebruiken. (Zoals je ziet, laat ik de stukjes fruit vrij groot, omdat ik zo'n hakmolen heb om ijsblokjes te 'cruchen', die ik dus ook voor bevroren fruit gebruik. Heb je zo'n crucher niet, snijd het fruit dan wat kleiner, anders heeft je staafmixer of keukenmachine er straks meer moeite mee).


Dan gaat er wat poedersuiker bij (of gebruik iets anders om het geheel wat zoeter te maken, je hebt niet veel nodig als de aardbeien zoet genoeg zijn van zichzelf). Heb je bijvoorbeeld stukjes banaan of ander zoet fruit gebruikt, dan heb je niet eens suiker oid nodig!!
En een klein beetje melk (of yoghurt voor een wat zurige/frisse variant). Je hebt echt maar scheutje nodig, dus je kunt beter kleine beetjes tegelijk toevoegen, want als je teveel ineens toevoegd, krijg je milkshake ipv ijs (ook lekker natuutlijk, dus heb je per ongeluk toch teveel vloeistof toegevoegd: drink smakelijk😉)


Dan maal je het geheel fijn met de staafmixer. Verdeel het ijs over de schaaltjes, eventueel een takje munt erin als versiering en EET SMAKELIJK😃!



Ga wel een beetje snel te werk, want het ijs smelt snel.
Ik maak dit ijs altijd direct voor het opdienen, dus ik weet niet of je dit van tevoren al kunt klaarmaken. Alles gaat hier ook altijd helemaal op, zó lekker is het, dus ik heb geen idee hoe zacht/hard het blijft/wordt als je het weer in de vriezer zet. Maar omdat het zo snel klaar is, heb ik nooit de moeite genomen om uit te proberen of je het van tevoren zou kunnen klaarmaken. Mocht jij eens uitptoberen om het van tevoren klaar te maken of restjes in de vriezer bewaren, laat me dan maar weten hoe goed dit gaat😊.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten