vrijdag 6 maart 2020

"Mama, mijn truien zijn te klein, wil je ajb nieuwe voor me naaien?"


... Deze vraag kreeg ik de week voor de vakantie van onze jongste schat. (Moet wel even bij gezegd worden dat hij dúnne truien bedoelde, want daar had ik er dit seizoen nog maar eentje van voor hem gemaakt). Nu vind ik het uiteraard geen straf om achter mijn naaimachine te zitten, dus ging ik gelijk aan de slag. Laat ik nou 'toevallig' nog wat restjes stof in mijn kast hebben liggen waar ik eerder al resp. een trui en joggingbroek voor onze oudste van had gemaakt...😉



Als eerste maakte ik de semper sweater uit restjes bijpassende dessin-, effen- en boord stof. Dat waren echt alleen nog wat smalle restjes, dus even goed puzzelen, maar daar is de colorblock versie van dit patroon goed geschikt voor😊. (Op de foto's is het bijna niet te zien omdat de stoffen dezelfde basiskleur hebben, maar de delen in de zij zijn van de effen stof. Wél met steekzakken van de dessin stof trouwens.)



De col maakte ik niet zo lang als in het patroon staat. Daar was ten eerste geen stof meer voor, ten tweede doe ik ons kind daar ook geen plezier mee. 



De col paste eigenlijk überhapt niet meer uit de stof, dus zette ik een stukje effen stof tussen de dessin delen en voila: toch een col op te trui.


En tja "mijn truien zijn te klein" is meervoud, dus eentje was natuurlijk niet genoeg😅.

Nu bestelde ik jaren geleden deze 'spetter' stof al voor een joggingbroek voor onze oudste telg. Ik had toen alleen niet verwacht dat ik die broek zo zuinig uit deze stof zou kunnen knippen, dus bleef er best een stuk van over.



Nu vond ik dat dat stuk al wel lang genoeg in mijn kast had gelegen. Was alleen even de vraag welke kleur de boorden en voering voor de capuchon moest worden? En zou het een colorblock voorpand worden of niet?



Ik vond rood wel leuk als contrast bij al het zwart en grijs, maar zoonlief dacht daar anders over en koos grijs😦... Maar ik vond dat ik toch wel enige inbreng mocht hebben en bedacht alles door te stikken met rood garen. Toch nog een beetje alle sombere kleuren ophalen.



Ik was wel een beetje lui wat patroon tekenen betreft, want ik koos voor het velocitas patroon, gewoon omdat ik die nog getekend had liggen van een vorige (dikke) trui. Alleen even de patroondelen aan elkaar plakken (omdat meneer geen rode stof wilde, anders had ik namelijk die colorblock willen maken met rood) en ik kon van start. Omdat de binnenkant van de ze stof zo heerlijk zacht is, tekende ik er wel een kangoeroe zak bij zodat hij ook met zijn handen die zachte binnenkant kan voelen tijdens het dragen.



Hij wenste wel nestels in de capuchon maar weigerde er een koordje doorheen... dus ook bij deze versie van de trui zijn daar de nestels werkloos en alleen voor de sier😆. (Bij de vorige versie vroeg me namelijk iemand waarom er wel nestels maar geen koordje in de capuchon zat. Toen was het omdat ik geen koordje in de goede kleur kon vinden😉...)

Dus zo ging hij met twee nieuwe truien de vakantie in. Eerst even een fotoshoot. Dat is níet zijn favorite moment (welk kind wil er nou helemaal wél stilstaan voor de foto???) dus is het voor mij zaak zo snel mogelijk te werk te gaan, even tussendoor de trui recht trekken, een col even rechtop zetten en anders positioneren oid is er niet bij helaas. Ik mag al blij zijn als hij braaf even zijn capucon op wil doen voor de foto😅.
Maar toen hij vroeg of hij óók eens op de naaimachine mocht proberen, was de 'ergernis' over het foto's maken weer snel vergeten, al helemaal toen hij super enthousiast werd toen ik zei dat hij een knikkerzak mocht maken, mét sierstiksels en zijn naam erop... (zou ik dan toch mijn naai-virus aan ten minste één van mijn kinderen hebben doorgegeven???)



2 opmerkingen:

  1. Zo herkenbaar, kind vraagt, mama naait ��. Prachtige truien weer!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Haha ja, zo gaat dat bij jou ook hè😄.

      Verwijderen