maandag 16 september 2019

Keramieken bij de buurvrouw

In de vakantie mocht ik als proefkonijn een workshop keramiek volgen bij de buurvrouw. Het was super leuk en gezellig. Zelfs zo gezellig dat ik helemaal vergat om foto's van het hele proces te maken, oeps😅...
Toch vind ik het leuk om er hier wat over te vertellen en het resultaat te laten zien.
Eerst rolde ik een stuk klei uit tot een egale dikte van +/- 0,5cm. Met behulp van een ronde vorm sneed ik een grote cirkel uit de klei. Die cirkel werd vervolgens in drie ongeveer gelijke stukken verdeeld. Elk stuk werd om een conische mal tot een paddenstoelhoedje gevormd en netjes glad afgewerkt. (Er was nog wat klei over om nog een vierde hoedje van te maken😊)
Omdat ik de hoedjes ook nog wilde glazuren en deze glazuur geschikt is om op ongebakken klei te gebruiken, moest ik mijn werkstukjes met de föhn 'leerhard' drogen.
Toen kon elk paddenstoelhoedje worden voorzien een 2 à 3 lagen glazuur.


Nadat alle werkstukjes geglazuurd waren, was het tijd voor geduld: alles moest nog een week drogen voordat ze in de (keramiek) oven gebakken konden worden...


... En toen kwam na een ruime week het berichtje van de buurvrouw, of ik thuis was want ze had wat voor me😀. Inmiddels staan mijn paddestoelen mooi in de tuin bij elkaar:


Dank je wel buurvrouw voor de gezellige middag en de leuke paddestoelen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten