vrijdag 20 september 2019

Heerlijk havermout koekje bij de thee



Alweer een tijdje geleden kwam ik een recept tegen van havermoutkoekjes. Dat recept (met chocola en pindakaas) sprak me aan, dus ging ik aan de slag. Helaas vond ik het resultaat minder geslaagd: ze smaakten wel goed, maar ze waren zo droog, dat ze niet te eten waren. Een beetje teleurgesteld, bleef het havermoutkoekjes-idee daarna dus een tijdje in de kast liggen.
Tot afgelopen week. Ik zocht wat verschillende recepten van havermoutkoejes op internet en ging daarna naar eigen inzicht (met het chocola-pindakaas-idee in mijn achterhoofd) aan de slag. Deze keer was ik wel tevreden over de koekjes. Ik ga ze zeker vaker maken😋!

Ingrediënten

50 gram lichtbruine basterdsuiker
50 gram fijne kristalsuiker
20 gram roomboter (in blokes/stukjes)
50 gram pindakaas (ik gebruikte van die pindakaas die alleen bestaat uit gemalen pinda's, je weet wel waar zo'n laagje olie bovenop drijft en wat je steeds even moet doorroeren voordat je het gebruikt)
1 theelepel vanille extract
1 ei
165 gram havermoutmeel
1 (ruime) theelepel bakpoeder
snufje zout
100 gram bakvaste chocolade druppels (gewoon fijngehakte pure chocola kan natuurlijk ook)

Verwarm de oven voor op 190 graden, ik gebruikte voor de koekjes niet de hetelucht stand maar de gewone boven-en-onder-warmte stand.



Meng de 2 soorten suiker, roomboter en pindakaas met een mixer door elkaar tot een egale massa. Mix er daarna het ei met het vanille extract doorheen. (het geheel lijkt nu als het goed is op een wat vloeibare pindakaas)

 

Roer er dan het havermoutmeel met het bakpoeder en de zout door, zodat er plakkerig deeg ontstaat.
Meng er als laatste de chocola doorheen.


Verdeel het deeg met 2 lepels in hoopjes op het bakpapier op de bakplaat en druk ze enigszins plat. (Doordat het deeg zo plakkerig is, is dit een beetje een uitdaging, maar ik kreeg toch 16 koekjes uit het deeg.)
Bak de koekjes daarna in 10-12 minuten gaar.


En voila: nadat de koekjes uit de oven komen, laat je ze afkoelen op een rooster en heb je een trommel vol heerlijke koekjes😀!



2 opmerkingen:

  1. Leuk recept, maar die pindakaas doe ik maar niet.
    Maar wel een hele leuke mok ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja leuk he, om je zelfgemaakte mok zo terug te zien:-)
      Deze koekjes kunnen ook prima zonder pindakaas hoor. Je moet dan alleen ongeveer 60 gr boter nemen ipv 20 gr, verder blijft alles wel hetzelfde. Misschien toch eens proberen dan?

      Verwijderen